חדשות

מחקר: יתרון להחלפת מסתם בקשישים על ידי צנתור על פני הגישה המקובלת

בניסוי שנערך בארה"ב, חברי קבוצת נבדקים קשישים (גיל ממוצע 83), שעברו הליך להחלפת מסתם אאורטי בצנתור חיו יותר שנים לאחר מכן, עם ניהול תסמינים טוב יותר, פחות אשפוזים בבתי חולים ותפקוד טוב יותר

לב אנושי. "מה שטוב ללב של המטופל טוב גם למוח שלו" (צילום: אילוסטרציה)

קשישים שבעבר נחשבו חלשים מדי מבחינה גופנית או חולים מדי לניתוח החלפת מסתם אאורטי (מסתם ותין), חיים כיום יותר שנים ובאיכות חיים טובה יותר בעקבות הליך ניתוחי זעיר-פולשני. מחקר בנושא זה, שבוצע ב"קליבלנד קליניק" בארה"ב, הוצג בתחילת השבוע בכנס המדעי של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה שנערך בסן-דייגו.

21 מרכזים רפואיים ברחבי ארה"ב השתתפו במחקר, שעקב אחרי 358 חולים עם סטנוזיס-אאורטי חמור במשך חמש שנים. הגיל החציוני שלהם היה 83. הם חולקו לשתי קבוצות – האחת עברה הליך להחלפת מסתם אאורטי בצנתור (TAVR - trans-catheter aortic valve replacement) בגישה פולשנית-מינימאלית, ואילו בקבוצה האחרת נכללו מטופלים שעברו את הטיפול הסטנדרטי שכלל "בלון" ולא ניתוח (Balloon aortic valvuloplasty).

חברי הקבוצה הראשונה שעברו את ה-TAVR חיו יותר שנים לאחר מכן, עם ניהול תסמינים טוב יותר, פחות אשפוזים בבתי חולים ואשפוזים חוזרים ותפקוד טוב יותר. בנקודת הזמן של 5 שנים, 28.2% מקרב קבוצת ה-TAVR עדיין חיים, זאת לעומת רק 6.4% מבין אלו שעברו את ההליך הסטנדרטי.

ד"ר סמיר קפדיה, המחבר הראשון של המאמר בנושא הזה שפורסם ב-The Lancet במקביל להצגתו בכנס, המכהן כמנהל יחידת מעבדות הצנתור הקרדיאלי ב"קליבלנד קלניק", מסר כי זה ניסוי ראשון מסוגו וקרוב לוודאי היחיד שבוצע בדרך אקראית. התוצאות שהושגו מצביעות ש"יהיה זה לא אתי לטפל בחולים עם סטנוזיס אאורטי חמור אך ורק בדרך הרפואית בגישה הישנה".

עשרות שנים, על פי גישת הזהב בקרדיולוגיה, החלפת מסתם אאורטי בניתוח קשה ומורכב בבני 80 ואף 90, נחשבה מסוכנת עקב גילם הגבוה של החולים או עקב מחלתם. אבל עתה, שיטת ה-TAVR נעשית אופציה שראויה להישקל, ציינו עורכי המחקר.

לתמצית המאמר המדעי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור,  trans-catheter aortic valve replacement,  Balloon aortic valvuloplasty,  TAVR,  החלפת מסתם אאורטי
תגובות