זונטיביטי

ה-FDA אישר תרופה חדשה להפחתת סיכון להתקפי לב ולשבץ

Vorapaxar היא נוגדת טסיות, המשתייכת לקבוצת התרופות החדשה של נוגדי רצפטור משפעל הפרוטאז 1 (PAR-1 antagonist)

20.05.2014, 09:19

Vorapaxarי(Zontivity, Merck) היא התרופה הראשונה המשתייכת לקבוצת התרופות החדשה של נוגדי רצפטור משפעל הפרוטאז 1 (PAR-1 antagonist). היא נוגד טסיות שמפחית את נטיית הטסיות להיצמד כדי ליצור את קריש הדם. על ידי הפחתת הנטייה להיווצרות קרישי דם מפחיתה וורפקסר את הסיכון להתקפי לב ולשבץ.

כמו תרופות אחרות נוגדות קרישה, גם Vorapaxarעלולה לגרום לדימומים, ביניהם מסכני חיים. דימום הוא תופעת הלוואי הנפוצה ביותר שדווחה לגבי התרופה, והתרופה כוללת אזהרת קופסה לגבי הסיכון לדימום. אין לרשום את התרופה לחולים שעברו שבץ, אירוע איסכמי חולף (TIA) או דימום מוחי, בשל הסיכון המוגבר אצל אלו לדימומים מוחיים.

במחקר קליני שכלל מעל 25,000 משתתפים, Vorapaxarשניתנה כתוספת לתרופה נוגדת טסיות אחרת (קלופידוגרל/ אספירין) הפחיתה את שיעור התקפי הלב, השבץ, המוות הקרדיווסקולרי והצינתורים הדחופים יחסית לפלסבו.

ד"ר אליס אונגר מה-FDA מציינת, שאצל חולים שעברו התקף לב או שסובלים ממחלת כלי דם היקפית התרופה מפחיתה את הסיכון לשבץ, התקף לב ומוות קרדיווסקולרי. במחקר שעליו נתמך אישור ה-FDA נמצא שהתרופה מפחיתה את הסיכון לאלו בכ-0.5% לשנה.

רופאים צריכים להזהיר את מטופליהם מפני הסיכון לדימום, גם בשפשוף קל, ולבקש מהמטופלים לדווח על דימום ממושך, מרובה ובלתי צפוי וכן לדווח על הופעת דם בשתן או בצואה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
FDA. FDA approves Zontivity to reduce the risk of heart attacks and stroke in high-risk patients. FDA News Release. 8th May 2014.

נושאים קשורים:  זונטיביטי,  ורפקסר,  vorapaxar,  מניעה,  שבץ,  התקף לב,  FDA,  Zontivity,  מחקרים
תגובות