גנטיקה

וריאנט הקשור בצריכת אלכוהול מופחתת קשור גם בסיכון לבבי מופחת

התוצאות קוראות תיגר על ממצאים ממחקרים תצפיתיים, שלפיהם שתיית אלכוהול בכמות קטנה יכולה להועיל מבחינה קרדיווסקולרית

04.08.2014, 09:48

אלכוהול הוא גורם הסיכון החמישי בחשיבותו לתמותה ולנכות. עדויות מדעיות מוצקות מצאו קשר בין צריכת אלכוהול לבין צירוזיס כבדי, חבלות וסוגי סרטן שונים. יחד עם זאת, ישנה חוסר בהירות באשר להגנה הקרדיווסקולרית שצריכה קלה של אלכוהול מקנה. מחקרים תצפיתיים מצאו קשר בצורת U בין צריכת אלכוהול לתחלואה קרדיווסקולרית. לפי מחקרים אחרים, אנשים הצורכים 12-25 יחידות אלכוהול בריטיות הם בעלי הסיכון הקרדיווסקולרי הנמוך ביותר. המנגנון באמצעותו מסבירים את ההגנה שמקנה אלכוהול, הוא ככל הנראה העלאה של כולסטרול HDL.

על מנת להוכיח קשר סיבתי באופן מובהק יותר ישנו צורך בביצוע מחקר רנדומלי. היות שבסוגיה כגון זו לא ניתן לבצע מחקר השוואתי רנדומלי, התבססו החוקרים על רנדומיזציה מנדליאנית. פולימורפיזם בגן אלכוהול דהידרוגינאז 1Bי (ADH1B) בנוקלאוטיד בודד (rs1229984) נמצא קשור בצריכה פחותה יותר של אלכוהול וסיכון נמוך יותר להתמכרות. וריאנט זה שימש ככלי רנדומיזציה במדגם המחקר שכלל מעל 260,000 פרטים ממוצא אירופאי.

החוקרים בדקו מה הסיכון למחלה לבבית קורונרית ולשבץ כתלות בווריאנט הגנטי ובכמות צריכת האלכוהול.
נשאים של אלל A של ADH1Bי rs1229984 צרכו 17.2% יחידות אלכוהול פחות בשבוע, נמצאה אצלם היארעות נמוכה יותר של שתייה מופרזת לשם שכרות (Binge drinking), ויותר הימנעות משתיה.

כמו כן, אצל נשאים של אלל זה נמצא לחץ דם סיסטולי נמוך יותר, רמות נמוכות יותר של אינטרלוקין 6, היקף מותניים צר יותר ו-BMI נמוך יותר. לנשאים של אלל זה היה סיכוי נמוך יותר למחלה קורונרית. האפקט המגן של אלל זה נשמר לאורך כל קטגוריות השתייה. לנשאים של אלל זה היה שיעור נמוך יותר של שבץ איסכמי.

על סמך מחקר זה, נשאים של וריאנט גנטי הקשור בשתייה מופחתת של אלכוהול הם בעלי פרופיל מועדף מבחינה קרדיווסקולרית וסיכון מופחת לתחלואה לבבית קורונרית מאשר אלו ללא הווריאנט.

בהתבסס על רנדומיזציה מנדליאנית, הפחתת שתיית אלכוהול, אפילו עבור אלו השותים מעט או בכמות בינונית יכולה להיטיב מבחינה קרדיווסקולרית. התוצאות קוראות תיגר על ממצאים ממחקרים תצפיתיים שלפיהם שתיית אלכוהול בכמות קטנה יכולה להועיל מבחינה קרדיווסקולרית.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Holmes MV, Dale CE, Zuccolo L, et al. Association between alcohol and cardiovascular disease: Mendelian randomisation analysis based on individual participant data. BMJ. 2014;349:g4164

נושאים קשורים:  גנטיקה,  התקף לב,  שבץ,  אלכוהול,  כולסטרול HDL,  בעיות קרדיווסקולריות,  מחקרים
תגובות