חדשות

מחקר: קשר הפוך בין "גובה גנטי" לבין הסיכון לפתח מחלת לב כלילית

לפי המחקר, שפורסם ב-NEJM, כל שישה ס"מ מתחת לממוצע מעלים את הסיכון לפתח מחלת לב כלילית ב-13%; החוקרים מסבירים את ההבדלים במספר הווריאנטים הגנטיים בגוף

ביטוי גנים (אילוסטרציה)
ביטוי גנים (אילוסטרציה)

כתב העת NEJM פירסם בשבוע שעבר תוצאות מחקר גדול, שמצא קשר הפוך בין הרכב הגנים המשפיעים על גובה האדם לבין הנטייה לפתח מחלת לב כלילית. לפי המחקר, הסיכון גדל ב-13% לכל 6 ס"מ של "גובה גנטי" (genetically determined height) נמוך יותר מהממוצע.

החוקרים ציינו, כי זו הפעם הראשונה שהם מראים כיצד קומתו של האדם, כפי שהיא מתבטאת בגנום, מגבירה את הסיכון למחלת עורקי הלב. הקשר בין גובה גנטי נמוך לסיכון מוגבר לא הושפע מגורמים אחרים כמו תזונה או תנאים סוציו-אקונומיים, הדגיש ראש צוות המחקר, פרופסור נילש סמני מהמחלקה לקרדיולוגיה באוניברסיטת לסטר.

המחקר מבוסס על נתונים לגבי 200 אלף בני אדם. "ככל שהגובה הגנטי עולה, גדלים הווריאנטים הגנטיים שאותו אדם נושא המפחיתים את הסיכון למחלת הלב הכלילית והפוך – ככל שהגובה הגנטי של האדם יורד, הסיכון עולה", הסבירו החוקרים.

"בשלב זה אין לממצאים הללו השלכות קליניות, אבל הם יובילו להבנה טובה יותר של המנגנון הביולוגי הכרוך בהופעת מחלת לב כלילית"

"בעוד שאנחנו יודעים על גורמים רבים הקשורים באורח החיים כמו עישון שמשפיע על הסיכון למחלת לב, הממצאים החדשים חשפו גורם נוסף, מה שממחיש עד כמה מדובר בנושא מורכב ועד כמה יש צורך לקחת בחשבון סוגיות נוספות, שאולי אינן ידועות ולא מובנות עדיין, בעת ההערכה לגבי הסיכון למחלה", הוסיף פרופסור סמני.

לדבריו, "בשלב זה אין לממצאים הללו השלכות קליניות, אבל הם יובילו להבנה טובה יותר של המנגנון הביולוגי הכרוך בהופעת מחלת לב כלילית ואולי הבנה זו תפתח את הדלת לטיפולים ולפעולות מניעה עתידיות של המחלה".

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  גובה,  מחלות לב,  סיכון,  גנים
תגובות