חדשות

"קפלן": דפיברילטור הושתל בהצלחה בכיס תת-עורי במקום להחדירו לחלל הלב

לדברי בית החולים, מדובר בהליך ראשון מסוגו שנעשה בישראל; ד"ר משה סויסה: "תודות לדפיברילטור החדשני, נמנעת החדרת אלקטרודות לתוך חלל הלב"

הדפיברילטור התת-עורי בכיס בית החזה (צילום: "קפלן")

במכון הלב בבית החולים "קפלן" ברחובות הושתל בשבוע שעבר דפיברילטור תת-עורי, במקום להיות מוחדר, כפי שנעשה בדרך כלל, לחלל הלב. בית החולים מסר כי מדובר בהליך ראשון מסוגו בישראל.

על-פי הנתונים שמסר בית החולים היום (ה') , המטופל, בן 70 מרחובות, עבר קודם לכן כמה ניתוחים בכלי הדם שהגבילו את השתלת הדפיברילטור בגישה הרגילה. המכשיר החדש, שאושר בידי משרד הבריאות, נותן תקווה לחולים לא מעטים שלא נמצא עבורם עד כה פתרון.

לאור הצלחת ההשתלה הראשונה, מתכוון צוות מכון הלב להמשיך ולהשתמש בדפיברילטור התת עורי גם בחולי לב צעירים שיתאימו להליך הזה

ד"ר משה סויסה, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במכון הלב ב"קפלן", ציין כי הדפיברילטור הרגיל להשתל נמצא שנים רבות בשימוש שגרתי למניעת מוות פתאומי, הן למניעה ראשונית והן למניעה משנית בחולים המועדים לכך, בעיקר לאחר אוטם בשריר הלב.

"הניסיון מלמד", הוסיף, "כי יש מספר כשלים בהשתלת הדפיברילטור הרגיל בחולים עם בעיה בגישה הוורידית וסיכון לזיהום של מערכת הדפיברילטור לאחר השתלתו - וזאת בשל מיקומו בחלל הלב".

המטופל ב"קפלן" נמצא בסיכון גבוה להתקף לב, כיוון שלבו עובד בתפוקה של רק 35%. הרופאים לא רצו לבצע ניתוח מעקפים, בשל הסיכון הגבוה וחסימות בוורידים והעורקים, והחליטו שהשתלת דפיברילטור תת-עורי תתאים לו.

"אפשר להגדיר את ההליך שביצענו כמהפכה משמעותית", הוסיף ד"ר סויסה. "תודות לדפיברילטור החדשני, נמנעת החדרת אלקטרודות לתוך חלל הלב". ההליך להשתלה תת-עורית הוא הליך פולשני מורכב, כיוון שמכניסים אותו לכיס תת עורי בחלק הקדמי העליון של בית החזה, ובזה יתרונו המרכזי.

ד"ר סויסה הוסיף: "על פי הידוע מניסיונם של אחרים בעולם, התוצאות המושגות באמצעות הדפיברילטור התת-עורי טובות מאוד. הוא מיועד למגוון רחב של חולים שמקבלים באמצעות המכשיר הקטן הזה פתרון טוב למחלתם, ביניהם חולים עם בעיה בגישה הוורידית, חולים לאחר זיהום של מערכת דפיברילטור רגילה, חולים עם כישלון של האלקטרודה הנמצאת בחלל הלב, חולים עם אלקטרודות מרובות בחלל הלב וכן - קבוצת החולים הצעירים, הצפויים להחלפות חוזרות של המכשיר - ובכך קיים אצלם סיכון גבוה יותר לכישלון של האלקטרודה המושתלת דרך הווריד עקב תוחלת החיים הארוכה שלהם".

לאור הצלחת ההשתלה הראשונה, מתכוון צוות מכון הלב להמשיך ולהשתמש בדפיברילטור התת-עורי גם בחולי לב צעירים שיתאימו להליך הזה.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "קפלן",  דפיברילטור,  ניתוח לב,  זיהומים,  ד"ר משה סויסה
תגובות