חדשות

פרופ' יוסף בורמן, מחלוצי מנתחי הלב בישראל, הלך לעולמו בגיל 87

פרופ' בורמן, שניהל במשך 22 שנה את המחלקה לכירורגיית לב וחזה ב"הדסה", והיה מחלוצי השתלות הלב וניתוחי הלב הפתוח בישראל, הלך לעולמו השבוע בגיל 87

23.02.2016, 12:27
פרופ' יוסף (ג'ו) בורמן (מקור: ויקיפדיה)

פרופ' יוסף (ג'ו) ברנד בורמן, מחלוצי מנתחי הלב בישראל ומראשוני מבצעי ניתוחי הלב הפתוח והשתלות הלב בארץ, נפטר בתחילת השבוע בגיל 87, והובא אתמול (ב') למנוחות בבית העלמין בקרית ענבים.

פרופ' בורמן נולד בדרום אפריקה, שם השלים את לימודי הרפואה בהצטיינות. הוא עבד בכמה מחלקות בבתי חולים במדינה וגם עסק בהוראה. הוא השתלם בכירורגיה כללית בלונדון ובברמינגהם וב-1958 עלה לישראל והצטרף למחלקה לניתוחי חזה ב"הדסה", תחת ניהולו של פרופ' חנוך מילויצקי.

באותה העת בוצעו בישראל רק ניתוחי לב סגור, שנתנו פתרון חלקי ומוגבל לחולי לב ולאנשים עם מומי לב מולדים. ב-1962 יצא להשתלמות בלוס אנג'לס אצל פרופסור ג'רום הרולד קיי, מחלוצי ניתוחי לב פתוח בארה"ב, וכאשר שב לישראל הקים את מערך ניתוחי הלב הפתוח ב"הדסה", והיה לחלוץ בענף כירורגי זה בישראל.

ב-1969 מונה לפרופסור חבר בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים וב-1970 - למנהל היחידה לכירורגיית לב בהדסה. ב-1974 הועלה לדרגת פרופסור מן המניין, ומונה למנהל המחלקה לכירורגיית לב וחזה במרכז הרפואי בירושלים - תפקיד שבו החזיק 22 שנה עד צאתו לגמלאות.

במקביל, ב-1982 פרופ' בורמן ייסד בהדסה עין כרם את המכון לחקר כירורגיית הלב ע"ש יוסף לוננפלד, ושימש כמנהלו ויושב-ראש. ב-1986 השתלם במרכז הרפואי האוניברסיטאי בריצ'מונד שבארה"ב ובהמשך בלונדון בבית החולים הארפילד, אצל מנתח הלב הנודע פרופסור מגדי יעקוב. בשובו לארץ בנה בהדסה את מערך השתלות הלב וב-1987, לאחר שהוסרו התנגדויות של משרד הבריאות והרבנות, ביצע צוות בראשותו שכלל גם את פרופסור דב שמעון ופרופסור גדעון אורצקי את השתלת הלב המוצלחת הראשונה בישראל.

בעקבות ניתוח חלוצי זה נסללה הדרך לביצוע ניתוחי לב רבים כפרוצדורה שגרתית גם בשאר המרכזים הרפואיים בארץ, בשיטות המתקדמות ביותר שאותן קידם ופיתח גם בתחומי המעקפים והחלפת המסתמים. ב-1992 פיקח על ניתוח השתלת הריאה הראשון בישראל‏, שבוצע בידי פרופסור דב שמעון.

פרופסור בורמן עסק במחקר ולימד בבית הספר לרפואה של אוניברסיטה העברית בירושלים. כמו כן הקים את מחלקת ניתוחי הלב בבית החולים "ביקור חולים" ועמד בראשה 12 שנה. הוא היה מורם וחונכם של רבים ממנתחי הלב הבכירים בישראל. מחקריו ועבודותיו הקליניות הרבות זכו להכרה בינלאומית רחבה, והוא אף כיהן כנשיא האגודה הבינלאומית של מנתחי לב-חזה.

בין תאריו הבינלאומיים הרבים: "עמית הקולג' המלכותי למנתחים" (Fellow of The Royal College of Surgeons). הוא פירסם מאות מאמרים בכתבי עת מקצועיים וגם כמה ספרים, ביניהם: Joseph B. Borman, Open Hearts
: Memoirs of a Cardiac Surgeon, Gefen Publishing House 2013.

פרופ' בורמן היה חבר במערכת ה-Israel Journal of Medical Sciences ובמערכת ה-Journal of Cardiac Surgery. הוא כיהן בוועדות המרכז הרפואי "הדסה" ובוועדות בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, ביניהן: הועדה למינויים אקדמאים, הוועדה לתכנון ולפיתוח בית הספר לרפואה; ועדה ניהולית משותפת לארגון הדסה ולאוניברסיטה העברית.

ב-1999 קיבל את אורת יקיר ירושלים והמשיך בפעילות המחקרית שלו בכירורגיית לב עד פרישתו ב-2008. המרכז הרפואי "הדסה" פירסם אתמול הודעת אבל שבה צוינו הישגיו הבולטים ותרומתו לבית החולים ולכירורגיית הלב בישראל.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  פרופ' יוסף (ג'ו) בורמן,  רפואה בישראל,  ניתוח לב
תגובות
אנונימי/ת
25.02.2016, 22:08

הכרתי מרחוק את פרופ בורמן. עבדתי בשבילו כ 6 חודשים במחלקתו. לא היו בהדסה רופאים עם נימוס מלוטש ונעים כמוהו. רק אל תחסום את דרכו. פרופ בורמן היה מנהל המחלקה היחיד שביקר אותי בישבי שבעה. תמיד אזכור את השיחה בה הסביר לי שדחה את בקשתי להתמחות אצלו בגלל דברי בלע של אחד ממתמחיו והוא חוזר בו ומציע לי להתמחות אצלו. בשלב זה פג קסמה של כירורגית הלב אצלי והמשכתי בדרך כירורגית אחרת. דבר נוסף שלמדתי ממנו היה לעולם לא להרים ידיים במאבק על תוצאות הנתוח וחיי החולה.
לוא קרא פרופ בורמן את כתבתכם היה מתהפך בקברו. למיטב זיכרוני ״פרופ״ דב שמעון גורש מבית חולים הדסה אחרי שלא הצליח לקבל הכרה כמומחה בכירורגית לב וחזה ואף שלח לבית החולים בפקס תעודת מומחה מזויפת. מעשה חסר תקדים בתולדות התנהגות הרופאים בביח הדסה בפרט ובארץ בכלל.
בענין החלוציות מן הראוי להזכיר יחד עם פרופ בורמן את פרופ מוריס לוי בקופח בילינסון. לא בא לי לבדוק מי מהם עשה את ניתוח הלב ה״פתוח״ הראשון וזכה לשחרר לביתו את חולה מושתל הלב הראשון בארץ.
אני אישית זוכר ואזכור תמיד את פרופ בורמן רק לטובה. זכרו תמיד ברוך אצלי

ישנם כאלה שזוכרים אירועים מלפני שנים רבות . ברם זכרונך דר אנונימי ככ טוב שאתה זוכר דברים שלא היו..את השתלת הלב ביצע למעשה פרופ דב שמעון כשפרופ בורמן ופרופ אורצקי היו עוזריו בניתוח. פרופ שמעון לא גורש מהדסה ואתה עושה דייסה שלמה כיאה לכירורג אנונימי.
עד יום כיפור כבר לא נותר זמן רב..
שבת שלום ומבורך
דר אבי רובינשטיין עוד

26.02.2016, 10:20

פרופ בורמן ניתח את אבי רינג דוד זל ניתוח מעקפים בשנת 1976.מעבר להיותו רופא ומנתח מעולה,היה אדם נפלא.אבי חי בזכותו הרבה שנים.בשבתות הוא ואשתו היו באים לביח,יושבים עם החולים ומשפחותיהם באופן הכי אישי וחם.אין אנשים כמו פרופ בורמן.יהי זכרו ברוך.דר עליזה רינג