חדשות

סקר: רק 15% היו מזמינים אמבולנס לו היו מרגישים כאבים בחזה

את הסקר ערך המרכז לבריאות לב האשה ב"הדסה"; כרבע מהנשאלים אמרו שהיו נמנעים מכך בשל העלות הגבוהה של פינוי באמבולנס במדה ואין בעיה רפואית

ניידת מגן דוד אדום (צילום: אילוסטרציה)

רק 15% מהישראלים שהיו מרגישים כאבים בחזה היו מזמינים באופן דחוף אמבולנס; כך מצא סקר שערך המרכז לבריאות לב האישה ב"הדסה", שדיווח עליו התפרסם אתמול (יום ב') באתר Ynet. לפי הדיווח, כרבע מהנשאלים אמרו כי היו נמנעים מלהזמין אמבולנס בשל העלות האפשרית.

הסקר נערך באמצעות חברת "מדגם", בקרב 500 נשאלים דוברי עברית מגיל 18. הוא מצא, כי רק כ-15% מהנשאלים יזמינו אמבולנס למיון במקרה של כאבים בחזה המלווים בתחושה כללית רעה; 27% מהנשאלים היו מתקשרים למוקד החירום; 22.6% היו קובעים תור לרופא ברגע הראשון האפשרי; 31.8% היו מבקשים מקרוב משפחה להסיע אותם למרכז רפואי לצורך בדיקה ו־23.2% היו מתקשרים להיוועץ עם קרוב משפחה או חבר.

לפי הדיווח, מחצית מהנשאלים (54.1%) סברו שאין צורך להיכנס לפאניקה בעקבות לחצים בחזה. 26.8% סברו שההוצאה הכרוכה בהזמנת אמבולנס יקרה מדי עבורם ולכן יימנעו מכך וכ-10% אמרו כי להערכתם הסבירות שהכאבים מעידים על בעיה בלב היא נמוכה.

האתר מציין, כי עלות הפינוי באמבולנס, או ניידת טיפול נמרץ יכול להסתכם באלפי שקלים, במדה ואין סיבה רפואית לפינוי למיון, ותלוי בבית החולים אליו מפונה המטופל. במקרה של אשפוז קופות החולים סופגות את עלות הפינוי. במקרה של הזמנת ניידת טיפול נמרץ, מציין האתר, גם אם לא היה אשפוז - קופות החולים סופגות כ־50% מהעלות.

מנהלת המרכז לבריאות לב האישה בהדסה, ד"ר דנה צפת, אמרה ל-Ynet: "הנתונים שעולים מהסקר מעידים על הפער הקיים בישראל בכל הקשור להחדרת המודעות בקרב הציבור לתסמינים של התקפי לב ולנגישות הטיפול המהיר. גורמי הממשל' בראשות משרד הבריאות' חייבים לפעול להעלאת המודעות לסימפטומים של מחלות לב וכלי דם - ולהכניס את התשלום לאמבולנס ולמיון לכל מי שחווה את הסימנים של התקף לב או שבץ מוחי".

ד"ר צפת ציינה, כי מחלות לב וכלי דם מהוות את גורם התמותה מספר 1 בקרב נשים וגברים. "תסמיני התקף לב שונים מאדם לאדם, אינם תמיד ברורים ולא תמיד אנשים מבינים שיש להם אירוע לבבי. לכן, חשוב לא להתעלם כשיש תלונות מתאימות. הסימן הנפוץ ביותר להתקף לב הינו כאב עז ולוחץ במרכז בית החזה שאינו חולף בזמן מנוחה, כאב שעשוי להקרין לאזור הגב, הבטן, זרוע שמאל או אפילו לכיוון הצוואר והלסת".

נושאים קשורים:  חדשות,  אמבולנס,  מחלות לב,  המרכז הרפואי "הדסה",  ד"ר דנה צפת,  קופות החולים,  סקר
תגובות