מחלת לב כלילית

השוואת איכות החיים בחולי מחלת לב כלילית קשה שעברו צנתור לעומת ניתוח

במחקר ה-SYNTAX נמצא, כי בחולים עם מחלת לב תלת-כלית או מחלה של העורק הכלילי השמאלי הראשי, ישנם תוצאים טובים יותר לאחר ביצוע ניתוח מעקפים לעומת צנתור בהיבט אוטמי שריר הלב וצורך ברה-וסקולריזציה; מחקר השווה את ההשפעה של שני טיפולים אלו על איכות החיים של החולים

27.04.2017, 08:07
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

במחקר ה-SYNTAXי(Synergy Between Percutaneous Coronary Intervention With Taxus and Cardiac Surgery) נמצא, כי בחולים עם מחלת לב תלת-כלית או מחלה של העורק הכלילי השמאלי הראשי ישנם תוצאים ארוכי טווח טובים יותר לאחר ביצוע ניתוח מעקפים (CABG) לעומת צנתור (PCI) עם תומכן מפריש (DES) בהיבט אוטמי שריר הלב וצורך ברה-וסקולריזציה.

מטרת מחקר זה הייתה להשוות את יתרונות איכות החיים ארוכי הטווח של DES-PCI לעומת CABG בחולים עם מחלה תלת-כלית או מחלה של העורק הכלילי השמאלי הראשי.

בין השנים 2005-2007, במחקר ה-SYNTAXי, 1,800 חולים עם מחלה תלת כלית או מחלה של העורק הכלילי השמאלי הראשי חולקו בצורה אקראית לעבור CABG או DES-PCI. מצב הבריאות הוערך בתחילת המחקר ובחודשים 1, 6, 12, 36 ו-60 על ידי Seattle Angina Questionnaireי(SAQ) ועל ידי סקר בריאות קצר בן 36 שאלות.

תוצאות המחקר הראו, כי לאחר מעקב של 5 שנים, CABG נמצא כעדיף על DES-PCI במספר תחומים ב-SAQ ובכלל זה תדירות אנגינה ותפקוד גופני ובשאלון הקצר בן ה-36 שאלות במדדים הגופניים והנפשיים. אנליזת תת-קבוצות הדגימה קשר מובהק סטטיסטית בין מורכבות אנגיוגרפית (שהוערכה על ידי סולם SYNTAX) והקלה של אנגינה (הבדל ממוצע באנגינה על פי סולם SAQ עבור CABG לעומת DES-PCIי0.9-, 3.3 ו-3.9 נקודות עבור ציון SYNTAX נמוך, בינוני וגבוה, בהתאמה; p=0.048).

מסקנת החוקרים היא, כי בחולים עם מחלה תלת-כלית או מחלה בעורק הכלילי השמאלי הראשי, CABG ו-DES-PCI נמצאו כקשורים בהטבה משמעותית וארוכת טווח באיכות חיים על פני חמש שנים. ככלל, CABG הוביל להקלת גדולה יותר באנגינה למרות שיתרונו האבסולוטי של הטיפול נותר קטן.

הקלת אנגינה לאחר חמש שנים הייתה משמעותית יותר בחולים עם ציון SYNTAX גבוה שעברו CABG ובכך חיזקה את ההמלצה כי יש להעדיף CABG בחולים אלו.

מקור:
Abdallah, M.S. et al. (2017) JACC. 69(16).

http://www.onlinejacc.org/content/69/16/2039

נושאים קשורים:  מחלת לב כלילית,  אוטם שריר הלב,  CABG,  PCI-DES,  ניתוח מעקפים,  צנתור,  תומכן,  מחקרים
תגובות