חדשות

נייר עמדה: "חולי לב בסיכון בינוני-גבוה חייבים להמשיך הטיפול בסטטינים"

על רקע הדיווחים בתקשורת הכללית על תופעות לוואי של סטטינים הגורמות להפסקת טיפול ביותר מחצי מהמטופלים, החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת העורקים בהר"י מבהירה את החשיבות שבהורדת רמות ה-LDL לחולי לב

סטטינים, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

על רקע העובדה שמחלות לב וכלי דם עקב טרשת העורקים מהוות גורם נכבד לתחלואה ולתמותה, פירסמה בסוף השבוע החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת העורקים בהר"י המלצה ברורה, לפיה "חולים בסיכון בינוני עד גבוה מאוד, המטופלים בסטטינים פוטנטיים במינון גבוה, חייבים להמשיך את הטיפול ולא להפסיקו, כדי למנוע אוטמים לבביים או מוחיים".

ההמלצה, שפורסמה בנייר עמדה בנושא, גובשה על רקע פרסומים שונים שהופיעו בתקופה האחרונה בעניין תופעות לוואי לתרופות ממשפחת הסטטינים. בעקבות פרסומים אלו הגיעו דיווחים על מטופלים שהפסיקו את השימוש בתרופות באופן לא מבוקר.

ד"ר דב גביש (צילום: פרטי)

את נייר העמדה חיברו ד"ר דב גביש, מנהל פנימית א' ב"וולפסון", מזכיר החוג לקרדיולוגיה בקהילה באיגוד לרפואת לב וחבר בוועד החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת עורקים והמכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית; ד"ר רפאל ביצור, רופא בכיר ביחידה לליפידים במרכז הרפואי "שיבא"; וד"ר רונן דורסט, בכיר במחלקה לקרדיולוגיה ויחידת ליפידים ב"הדסה" עין כרם, המשמש גם כיו"ר החברה הישראלית לחקר טרשת העורקים.

ד"ר גביש הסביר: "יש תועלת עצומה לתרופות ממשפחת הסטטינים במניעת תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם. מדובר בתרופות ששינו את מפת התחלואה והתמותה העולמית ממחלות אלו. מכאן, החשיבות העצומה של שימוש בהן לאיזון אופטימלי של רמות הכולסטרול. הפסקה בטיפול התרופתי, ללא איזון רמות הכולסטרול, מביאה לעליה בתחלואה ולתמותה. בכל מקרה, באחרונה נכנסו לשימוש תרופות חדשות, שאינן ממשפחת הסטטינים. הן ניתנות בזריקה, ויכולות להוות תחליף, או תוספת, לטיפול כשמדובר ברמות גבוהות של כולסטרול".

ד"ר גביש הוסיף: "אכן יש מטופלים המתלוננים על כאבי שרירים בעקבות שימוש בתרופות ממשפחת הסטטינים. במקרים שבהם מתברר כי התרופה גורמת לתופעות הלוואי יכול הרופא המטפל לשנות את סוג התרופה או את מינונה. עם זאת, במחקרים נמצא שמספר המדווחים על תופעות הלוואי גבוה בפועל ממספר הסובלים מכך. מטבע הדברים, רוב הנוטלים את התרופות הללו הם אנשים מבוגרים, שסובלים גם לפני הטיפול בתרופות אלו מבעיות פרקים ועצמות. הם נוטים לייחס את הכאבים לתרופה.

"זאת ועוד: במחקרים שמשווים קבוצת חולים שנוטלים את התרופה לקבוצה אחרת שבה מתן התרופה סמוי (המטופלים קיבלו תרופה, בלי לדעת מה הם מקבלים), נמצא הבדל קטן יחסית בתלונות על כאבי פרקים או שרירים בין שתי הקבוצות".

פרופ' ראובן צימליכמן, יו"ר המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית, הוסיף: "מה שמטריד הוא נטיית החולים בארץ כמו במדינות אחרות בעולם להפסיק את הטיפול התרופתי בטווח של חצי שנה עד שנה לאחר התחלתו. אנו מזהים בעיה בהיצמדות להנחיות הטיפול להורדת כולסטרול, כך שעד 60% מהמטופלים מפסיקים טיפול, או מפחיתים במינון התרופתי, כשנה לאחר התחלת הטיפול – וגורמים בכך לעצמם נזק בריאותי".

בנייר העמדה החדש, תחת הכותרת "הגישה האבחונית והטיפולית בדיסליפידמיה", נאמר כי ישנן עדויות ממחקרים רבים לגבי חשיבות הפחתת ערכי ה-LDL להורדת הסיכון לתחלואה ולתמותה. המסמך מציין תרופות חדשות המאפשרות הורדת ערכי הכולסטרול במנגנונים שונים מהסטטינים כגון: "אבולוקומאב" ו"אלירוקומאב".

כך נאמר בין השאר בנייר העמדה: "מומלץ בכל מקרה שלא להפסיק טיפול בסטטינים ובאזטרול ללא התייעצות עם מומחה לליפידים, או קרדיולוג או רופא אחר (רופא משפחה, או רופא פנימאי). הטיפולים יעילים רק במידה שהם מתבצעים בהתאם להתוויה ולהנחיות. הפסקת טיפול חושפת את המטופל לסיכון גבוה, לאירועים לבביים, או מוחיים, על רקע איסכמי. טיפול יעיל והגעה לערכי המטרה המומלצים מונעים תחלואה חדשה ומקטינים את נזקי טרשת העורקים במידה משמעותית".

בשנה האחרונה, ציינו מחברי נייר העמדה, אושרו תרופות חדשות להורדת ערכי LDL על ידי שימוש בנוגדן לחלבון PCSK9. תרופות אלו - "רפתה" (אבולוקומב) ו"פרלואנט" - ניתנות בהזרקה תת-עורית אחת לשבועיים ומפחיתות רמות ה-LDL בכ-60% מעבר להשפעה של תרופות אחרות.

עוד ציינו מחברי המסמך, כי בכנס ה-ACC שנערך בארה"ב במארס 2017 הוצגו תוצאות של מחקר ענק שנערך על חולים בסיכון גבוה שטופלו בסטטינים במינון מקסימלי נסבל וקיבלו בנוסף אבולוקומאב אחת לשבועיים. חולים אלו הגיעו לערכי LDL ממוצעים של 30 מ"ג בקבוצת הטיפול לעומת 90 מ"ג בקבוצת הביקורת. נצפתה הפחתה של 16% בתחלואה בשנה הראשונה ועד 33% בחולים שטופלו במשך שלוש שנים.

נייר העמדה

נושאים קשורים:  חדשות,  נייר עמדה,  הנחיות,  הר"י,  החברה לחקר,  מניעה וטיפול בטרשת העורקים,  סטטינים,  LDL,  כולסטרול
תגובות