השמנת יתר

האם קיימת השמנת יתר בריאה מטאבולית?

למרות קיומם של אנשים עם השמנת יתר ללא רכיבים של התסמונת המטאבולית, אוכלוסייה זו נמצאת בסיכון מוגבר לפיתוח רכיבים בודדים של התסמונת בהמשך החיים

השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)
השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

ישנם אנשים מסוימים עם השמנת יתר שאינם סובלים מאבנורמליות מטאבוליות הקשורות בהשמנה זו (metabolically healthy obese-MHO). עם זאת, ייתכן ואנשים אלו נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אבנורמליות קרדיומטאבולית בהמשך החיים. קיים מידע מועט לגבי ההיארעות היחסית של מרכיבי התסמונת המטאבולית לחוד.

לצורך ביצוע המחקר החוקרים השתמשו במידע מעוקבה רב מרכזית, מבוססת קהילה של אנשים בגילאי 45-64 שנים בעת גיוסם למחקר (מחקר ה- Atherosclerosis Risk in Communities) על מנת לבחון את ההופעה הראשונית של אחד ממרכיבי התסמונת המטאבולית (פרט להיקף מותניים). BMI ומידע קרדיומטאבולי נאספו בארבעה מפגשים תלת שנתיים. אנליזת המחקר כללה 3,969 מבוגרים שהיו ללא תת-משקל וללא רכיבים של התסמונת המטאבולית בעת הביקור הראשוני.

המשתתפים הוגדרו כבריאים מטאבולית בעלי משקל תקין (MHNW), משקל עודף (MHOW) ו-MHO בכל ביקור. יחסי סיכונים ורווחי סמך של 95% הוערכו באמצעות מודל רגרסיה פרופורציונאלית.

החוקרים מצאו כי השיעור היחסי של פיתוח כל רכיב של התסמונת המטאבולית היה גבוה בקרב MHO מאשר בקרב MHNW עם הקשר החזק ביותר עבור רמות גלוקוז בצום (MHO לעומת MHNW, יחס סיכונים: 2.33, רווח בר-סמך 95%: 1.77-2.13). MHO נמצא כקשור באופן חיובי עם רמות טריגליצרידים גבוהות (יחס סיכונים: 1.63, 1.27-2.09), כולסטרול HDL נמוך (יחס סיכונים 1.68, 1.32-2.13) ולחץ דם גבוה (יחס סיכונים: 1.54, 1.26-1.88). דפוס דומה אך פחות בולט נצפה בהשוואה בין MHOW ו-MHNW.

מסקנת החוקרים היא כי גם בקרב אנשים הנראים בריאים, השמנת יתר ומשקל עודף קשורים בפיתוח מהיר יותר של לפחות גורם סיכון קרדיומטאבולי אחד ושעליות ברמות גלוקוז מתפתחות באופן המהיר ביותר.

מקור: 

Bradshaw, P.T. et al.  (2017) International Journal of Obesity. Online

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  BMI מדד מסת הגוף,  קרדיומטאבולי,  HDL,  מחקרים,  תסמונת מטבולית
תגובות