חדשות

נטילת סילדנאפיל לאחר ניתוח מסתם בלב משפרת את השיקום וההחלמה

במחקר חדש שנערך ב"שיבא" נמצא כי סילדנאפיל (ויאגרה) הפחיתה לחץ דם ריאתי במטופלים שעברו ניתוח להחלפת מסתם לב מיטראלי

טיפול נמרץ לב. צילום: אילוסטרציה

מחקר שנעשה במרכז הרפואי שיבא העלה כי נטילת סילדנאפיל (ויאגרה) לאחר ניתוח להחלפת מסתם לב מיטראלי עשויה לשפר את תהליך השיקום של המטופל ולקצר את ההחלמה. פרטי המחקר יוצגו היום (ג') בכנס האיגוד הקרדיולוגי.

בדיווח על המחקר ב"ידיעות אחרונות" נמסר כי בעיות במסתם שיש להחליפו או לתקנו מתבטאות בקוצר נשימה, בעייפות, בירידה בתפקוד וכן בעלייה בלחץ הדם בריאות עקב עומסים על ורידי הריאה. גם לאחר ההחלפה או התיקון, הירידה בלחץ הריאתי איננה נפתרת ולשם כך נבדקה במחקר אפשרות להשתמש בתרופה כדי לפתור נושא זה.

מתוך 143 מטופלים שעברו ניתוח מסתם והיו עם יתר לחץ דם ריאתי קשה נבחרו באורח אקראי 50 ואלה חולקו לשתי קבוצות, האחת, 25 מטופלים, קיבלה את התרופה והאחרת - תרופת דמה.

לאחר הניתוח, כשהגיעו המטופלים לטיפול נמרץ כשלב ראשון בהתאוששות, ירד הלחץ הריאתי בתוך 12 השעות הראשונות בשתי הקבוצות, אבל כעבור זמן מה, אצל אלה שקיבלו את תרופת הדמה הלחץ הריאתי החל שוב לעלות בעוד שקבוצת המטופלים שקיבלו סילדנאפיל, הלחץ הריאתי המשיך לרדת.

צוות המחקר כלל את פרופ' אהוד רענני, ד"ר ליאוניד סטרניק , ד"ר אלכסנדר קוגן וד"ר איילון רם מהמחלקה לניתוחי לב ב"שיבא". הם מסרו לעיתון כי "מעבר להורדה בלחץ הדם בריאות נמצא שאצל החולים שטופלו בתרופה התקצרו משך האשפוז, זמן ההנשמה והשהייה ביחידת טיפול נמרץ. לפיכך אנחנו סבורים שטיפול בתרופה הזאת לאחר ניתוח מסתם בחולים עם לחץ דם ריאתי קשה, הוא בהחלט בטוח וכאמור, יכול לקצר את זמן ההחלמה והשיקום".

עוד נמסר כי המחקר בנושא הזה הוא ככל הנראה ראשון שנעשה בעולם על חולי לב לאחר ניתוח החלפת מסתם.

נושאים קשורים:  חדשות,  החלפת מסתם לב מיטראלי,  לחץ דם ריאתי,  סילדנאפיל,  ויאגרה
תגובות