חדשות

לראשונה ב"פדה פוריה": השתלת קליפ במסתם הטריקוספדיאלי

במערך הלב וכלי הדם במרכז הרפואי בוצעה בחולי לב השתלת קליפ למניעת דליפת דם מהמסתם הטריקוספידאלי תוך שימוש בתוכנת ניווט חדשה של אקו תלת מימד

מומחי "פוריה" בהליך השתלת הקליפ

במערך הלב וכלי הדם במרכז הרפואי ע"ש פדה בפוריה בוצעה השתלת קליפ למניעת דליפת דם מהמסתם הטריקוספידאלי בחולי לב שאינם יכולים לעבור צנתור עקב מצבם.

הפרוצדורה שהיא חדשה ב"פוריה" בוצעה על ידי צוות המצנתרים ד"ר דיויד מירקין וד"ר דורון סודרסקי ומומחה ההדמיה פרופ' שמי קרסו.  בהליכים אלה נעשה שימוש לראשונה בתוכנת ניווט חדשה של אקו תלת מימד.

ד"ר סודרסקי, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית, הסביר: "באי ספיקה של המסתם המיטרלי יש דליפה ומעבר של דם בחזרה מחדר הלב השמאלי אל העלייה השמאלית. עד 50% מהסובלים מאי ספיקה חמורה של המסתם המיטרלי אינם יכולים לעבור ניתוח בשל סיכון ניתוחי גבוה ובעיות נוספות. עבור חולים אלה, הליך השתלת קליפ מיטרלי (mitraclip) הוא פתרון אופטימלי".

עד כה בוצעו ברחבי העולם, כך מעריכים ב"פוריה", כ-50,000 השתלות קליפ מיטרלי ובישראל כמה מאות מקרים.

"בחלק מהמקרים, הוסיף ד"ר סודרסקי, החולים הסובלים מאי ספיקה חמורה של המסתם המיטרלי סובלים במקביל גם מאי ספיקה חמורה של המסתם הטריקוספידאלי המווסת את זרימת הדם בין עלייה לחדר הימניים. במידה שהמטופל מופנה לניתוח תיקון או החלפת המסתם המטרלי, באותה העת יתוקן גם המסתם הטריקוספידאלי שלו. עד לא מזמן, לחולים שאינם נתיחים, לא היה פתרון צנתורי לבעיה. רק בשנתיים האחרונות חלה התקדמות ניכרת ביכולת לבצע השתלת קליפ גם במסתם הטריקופידאלי והמשמעות היא שיפור ניכר באיכות החיים של המטופל".

ארבע התקנות הקליפ המיטרלי, שנעשו בזו אחרי זו, היו בחולים מורכבים. בשני מקרים זו היתה השתלה משולבת, גם של הקליפ הטריקוספידאלי.

מטופל אחד משני אלה היה בן 77 ובעברו התקף לב, שבץ מוח, מחלת ריאות כרונית וטיפול קבוע בחמצן ביתי. בחודשים האחרונים סבל מקוצר נשימה שהלך וגבר בפעולות יומיומיות ואף במנוחה. ההליך שעבר כלל השתלת שלושה קליפים במסתם המיטרלי וקליפ נוסף במסתם הטריקוספידאלי. בעקבות זאת חלה ירידה משמעותית בדרגת אי הספיקה. המטופל שוחרר אחרי יומיים לביתו.

המטופלת השנייה, בת 54, סובלת ממחלת ריאות חסימתית כרונית ומאי ספיקה חמורה של שני המסתמים, המיטרלי והטריקוספידאלי. היא עברה השתלת קליפ במסתם המיטרלי וקליפ נוסף בטריקוספידאלי. בית החולים מסר כי תוצאות הפרוצדורה היו מוצלחות והחולה שוחררה לביתה לאחר יומיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  המסתם הטריקוספידאלי,  המסתם המיטרלי,  אי ספיקת לב,  ד"ר דורון סודרסקי,  השתלת קליפ במסתם הטריקוספדיאלי,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות