חדשות

מיזם חדשני של מכון ויצמן ו-NYU: פענוח אוטומטי של בדיקות אולטרסאונד

הטכנולוגיה שפותחה מאפשרת לרופאים בלתי מיומנים ולמתמחים להיעזר במכשור אולטרסאונד ולקבל בזמן אמת פענוח הבדיקות והמלצות להמשך הטיפול

אולטרסאונד באמצעות מערכת On-Sight. צילום: מכון ויצמן

במיזם משותף של מכון ויצמן ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק (NYU), פותחה מערכת לדימות אולטרסאונד אוטומטי בשם On-Sight, שעשויה לגשר על הפער שבין זמינות הציוד לבין המחסור בטכנאים וברדיולוגים.

השבוע הודיע מכון ויצמן כי המיזם זכה במקום הראשון ב-Echovation – תחרות החדשנות של האגודה האמריקנית לאקו-קרדיוגרפיה שהתקיימה בנשוויל, מדינת טנסי. מעל 30 טכנולוגיות התמודדו בתחרות זאת.

רופא מומחה זקוק להכשרה ממושכת ולתרגול רב כדי לפענח בהצלחה דימות אולטרסאונד. במיזם הזה "לימדו" מחשב לעשות זאת באופן אוטומטי. המיזם מאפשר לרופאים לא מיומנים ואף למתמחים, להיעזר במכשור אולטרסאונד ולקבל בזמן אמת פיענוח של הבדיקות והמלצות להמשך הטיפול.

כיום, מכשור אולטרסאונד זמין כמעט בכל מתקן רפואי בעולם, החל מחדרי מיון ועד מרפאות מקומיות, בעיקר כיוון שאיננו תופס מקום רב ובשל עלותו הנמוכה בהשוואה לשיטות אחרות של דימות רפואי, כמו CT או MRI. אלא שעל אף זמינותו, השימוש במכשור זה מחייב הכשרה ממושכת ורמת מומחיות גבוהה. פעמים רבות חולים ממתינים זמן רב מדי לבדיקת אולטרסאונד או כלל אינם נבדקים בשל מחסור במפעילים ובמפענחים מיומנים.

המיזם החדש  מתמקד בשלב הראשון בדימות הרפואי של הלב, שהוא בעל משמעות של חיים ומוות עבור חולים. המדד האמין ביותר לתפקוד הלב הוא "מקטע הפליטה" (Ejection Fraction) המודד את נפח הדם המוזרק מהחדר השמאלי של הלב. הוא נמדד באמצעות דימות אולטרסאונד שבאמצעותו מאבחנים הרופאים אי ספיקת לב ומידת חומרתה.

במסגרת הוכחת היתכנות של המערכת "התחרו" ארבעה רופאים מומחים באלגוריתם שפותח עבור  On-Sight וניתחו תוצאות אקו-לב של 114 בני אדם. "התוצאות היו מדהימות", נמסר בהודעת מכון ויצמן, "האלגוריתם היה קרוב יותר מכל אחד מהרופאים המומחים לערך החציוני של מקטע הפליטה".

הטכנולוגיה מבוססת על בינה מלאכותית, למידת מכונה ועל אלגוריתמים לעיבוד גיאומטרי שפותחו בקבוצת המחקר של פרופ' ירון ליפמן מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון. שותפים למיזם היו הקרדיולוג פרופ' אחי לודומירסקי מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, איתי קזורר שצפוי לשמש כמנהל הטכנולוגיות הראשי של On-Sight ובוגר המעבדה של פרופ' ליפמן, וד"ר יורם אשל, מנכ"ל החברה שהוקמה על בסיס המיזם.

בעשור האחרון הורחב השימוש בבדיקות אולטרסאונד ככלי עזר לאבחון ולטיפול בחדרי המיון ובמרפאות רפואה דחופה. המוצר הראשון של החברה החדשה יהיה ממוקד בתחום הקרדיולוגיה מאחר שיש לו משמעות מכרעת לגבי חולים המגיעים למיון.

תחום הרפואה הדחופה נאמד במאות מיליארדי דולרים בשנה. בארה"ב בלבד פועלים כיום יותר מ-5,000 חדרי מיון, 7,500 מוקדי רפואה דחופה ו-40,000 אמבולנסים. מלבד תחום הרפואה הדחופה מתאים המוצר הזה, סבורים היזמים, בין היתר גם למרפאות של רופאי משפחה ואפילו לבתי אבות ולמרפאות ספורט.

נושאים קשורים:  אולטרסאונד,  דימות,  מערכת אולטסאונד באמצעות מערכת On-Sight,  מכון ויצמן,  רפואה דחופה,  אקו לב,  חדשות,  מקטע הפליטה,  אי ספיקת לב,  פרופ' ירון ליפמן,  אקוקרדיוגרפיה
תגובות