חדשות

משפחתו של הרופא הצעיר מסכנין תרמה את איבריו שהצילו חיי שתי ישראליות

כליותיו ומסתמי הלב של ד"ר רביע שאקור נתרמו לחולים והושתלו בבתי החולים רמב"ם ובילינסון. "במותו הצליח לעשות מה שרצה לעשות בחייו", אמר אביו

ד"ר רביע שאקור. במותו הציל חיים

ד"ר רביע שאקור, בן 31 מסכנין, חלם כל חייו להיות רופא ולהציל חיים. בתום תשע שנות לימודים בגרמניה ובאוקראינה, שאותם סיים בהצטיינות, היה קרוב יותר מאי פעם להגשים חלומו. אלא שבאופן טרגי דווקא מותו הבלתי צפוי ממוות מוחי הוביל להצלת חייהן של שתי ישראליות, שזכו לקבל את כליותיו. הן הושתלו ברמב"ם וב"בילינסון". כמו כן, הועברו למרכז הרפואי בילינסון מסתמי הלב שלו. על המקרה מסר בית החולים רמב"ם.

לפני כשבוע וחצי החל ד"ר שאקור לחוש כאבים עזים בבטנו ובחזהו. הוא הועבר תחילה למרפאת קופ"ח בעירו סכנין, אך בדרך גברו הכאבים והרופא הצעיר איבד הכרתו. במרפאה נעשתה החייאה וכאשר הדופק חזר, הוא הועבר לבית החולים רמב"ם כשבמהלך הנסיעה ביצע צוות האמבולנס פעולות החייאה נוספות.

בבית החולים רמב"ם עלה החשש כי מפאת מחסור בזרימת החמצן למוחו של ד"ר שאקור נגרם לו נזק מוחי. הוחלט להזעיק את צוות ה-ECMO ולנסות לשפר את סיכוייו של ד"ר שאקור לשרוד. ניתן להפעיל את ה"אקמו", למעשה מכונת לב-ריאה, לפרק זמן ממושך. במכשיר נעשה שימוש במקרים ספציפיים, ברובם קיצוניים - כאשר יש צורך לתת ללב החולה, או ריאותיו, זמן החלמה להתאוששות. בישראל, רק מכשירי אקמו בודדים והם ניתנים להעברה ממרכז רפואי למשנהו, לפי הצורך. מחלקת ניתוחי הלב ברמב"ם פועלת  בנושא הזה בשיתוף פעולה עם בתי חולים שונים בארץ. המכשיר מופעל בידי צוות מיומן המטפל בטווח רחב של מטופלים.

"לאחר שחיברנו את המטופל למכשיר וייצבנו את מצבו, הוא הועבר להמשך טיפול", מסר ד"ר צבי אדלר, מנתח לב בכיר העומד בראש צוות ה"אקמו" של רמב"ם. "המטופל היה מחובר למכשיר במשך כמה ימים אך בחלוף הזמן הבנו כי הנזק שנגרם למוח קשה והמכשיר, שלמעשה מחזיק אותו בחיים, לא יוכל לסייע לו מעבר לכך".

עם ההבנה שד"ר שאקור סובל למעשה ממוות מוחי, פנה צוות רמב"ם למשפחתו כדי להסביר מה שקרה וכי מבחינה רפואית רביע בעצם לא יוכל להתאושש. באותו מעמד נאמר לבני המשפחה שהמכונה הצליחה לשמר את איבריו בצורה טובה. "נתבקשנו", סיפר אביו, "להסכים לשקול תרומת איברים. ההחלטה שהתקבלה פה אחד היתה חיובית כי ברור לנו שזה מה שרביע היה רוצה. הוא חלם להציל חיים ועכשיו במותו הצליח לעשות מה שרצה לעשות בחייו".

נושאים קשורים:  ד"ר רביע שאקור,  תרומת איברים,  השתלת איברים,  חדשות,  מוות מוחי,  ECMO,  השתלת כליה
תגובות