חדשות

שירות שיקום לב מרחוק באמצעות אפליקציה ב"שיבא"

בעקבות הצלחת תכנית מחקרית במכון למניעה ושיקום חולי לב ב"שיבא", יינתן מעתה ליווי רפואי, טיפול ומעקב מרחוק באמצעות שעון חכם ואפליקציה למטופלים הזקוקים לשיקום לב

שיקום לב מרחוק באמצעות אפליקציה. אילוסטרציה

פחות מ-30% מבין כ-50 אלף חולי לב, על פי הערכה, שעומדים בתנאים לשיקום לב לאחר התקף, צנתור, ניתוח מעקפים והשתלת קוצב, מקפידים להגיע למכוני שיקום הלב הנמצאים בתי החולים. אחת הסיבות המרכזיות לתוצאות גרועות אלו הן מגבלות מקום בשיקומי לב קיימים וכן קשיים של מרחק וזמן.

חולי לב אשר לא עוברים הליך שיקום מגדילים משמעותית את הסיכון שלהם ללקות באירוע לב נוסף, אולם שיקום לב אינו מוצע בכל בתי החולים בארץ, והשירות אינו נגיש לאנשים הגרים רחוק מהמרכזים הרפואיים המציעים שירות זה. בנוסף, קיים קושי פסיכולוגי לחזור לבית החולים לאחר תקופת אשפוז.

מחקר חדש של המכון למניעה ושיקום חולי לב ב"שיבא", בשיתוף חברת הסטארטאפ דטוס, ביקש למצוא פתרון לקושי של חולים רבים לפנות זמן ומשאבים לשיקום. אחרי שישה חודשי מחקר גובשה תכנית שיקום מרחוק החוסכת למטופלים את הצורך להגיע לבית החולים ומאפשרת להם לבצע את השיקום מביתם.

פרופ' רוברט קלמפנר, מנהל המכון למניעה ושיקום חולי לב, מעורכי המחקר, מסביר: "הבנו שיש מגבלה מרכזית שצריך למצוא לה פתרון והיא למעשה הקושי של מטופלים להגיע פיזית לתכנית השיקום. חברנו לחברת דטוס, שאותה אני מכיר מהמרכז לחדשנות של 'שיבא', והתחלנו בתכנית מחקרית תוך שימוש בטכנולוגיה שפיתחה החברה.

"כל המטופלים קיבלו שעון חכם והאפליקציה שהותקנה על הטלפון שלהם. האפליקציה אוספת את  המדדים של המטופל, מעבדת את המידע ומנגישה לצוות המטפל תמונת מצב של המטופל בזמן אמת כשהוא נמצא מחוץ למרכז הרפואי. האפליקציה גם מאפשרת שליחת המלצות והודעות אוטומטיות או באופן ידני למטופל ושמירה על מעקב וקשר יומיומי איתו.

"צריך לזכור", מציין פרופ' קלמפנר, "שבתכנית השיקום הרגילה לא קיים קשר על בסיס יומי עם המטופל, כך שלמעשה השירות החדש מעניק למטופל ליווי רפואי, טיפול ומעקב אחרי מימוש התכנית שכוללת תזונה, פעילות ספורטיבית ועוד. המטופלים נדרשים להגיע רק שלוש פעמים ל'שיבא' לצורך היכרות עם תכנית האימון ולקיחת המדדים שלהם. את יתר האימונים הם מבצעים מהבית בעוד הצוות הרפואי מנטר אותם מרחוק באמצעות האפליקציה".

צילומי מסך של האפליקציה הייעודית לשיקום הלב

לדברי פרופ' קלמפנר, "אחוזי ההצלחה היו מדהימים – כל המטופלים השלימו את תכנית השיקום שלהם ותוצאות המחקר הראו שיפור משמעותי בתפקודי הלב שלהם באופן זהה לזה שהיו מגיעים אליו אם היו מבצעים את התכנית במרכז שיקום הלב ב'שיבא'. בנוסף, המשוב שקיבלנו מהמטופלים היה חיובי מאוד". לאור הצלחת המחקר, נמסר ב"שיבא", ניתן כיום לקבל טופס 17 מהקופה עבור השירות, משמע הטיפול ניתן בחינם ובאופן שוויוני לכל המבקש אותו.

המהלך הוא חלק מתהליך שעובר העולם הרפואי בשנים האחרונות לשימוש בכלים טכנולוגיים לצורך הנגשת הטיפול הרפואי מרחוק."הטכנולוגיה היום מאוד מתקדמת", אומר פרופ' קלמפנר. "למעשה, קיימים היום כלי חישה וטכנולוגיות רפואיות מתקדמות, מה שמוריד את העומס על בתי החולים, מוזיל עלויות ומאפשר ליותר חולים שלא היו נגישים לטיפול, לקבל אותו במיומנות ובמומחיות רבה. כבר היום מעל 90 אלף מטופלים בשנה בארה"ב מקבלים טיפול מרחוק במה שמכונה טלה-רפואה ועל כן מדובר בצעד פרקטי ראשון בדרך לרפואת העתיד".

יש לציין כי המועצה למניעה וטיפול במחלות לב וכלי דם המליצה למשרד הבריאות לעבור לשיקום לב בבית במסגרת תכנית "שיקום לב מרחוק". בבניית התכנית וביצועה שותפים בנוסף למשרד הבריאות גם חברת שח"ל וחברת O2. המטופל שיצטרך לתכנית יגיע לביקורת רק פעם אחת בכל שישה שבועות.

נושאים קשורים:  שיקום לב,  שיקום לב מרחוק,  שיבא,  פרופ' רוברט קלמפנר,  חדשות
תגובות