כשל כלייתי

הערכת עובי שכבת האינטימה מדיה בעורקי התרדמה בקרב מטופלים עם כשל כלייתי והשמנת יתר

החוקרים ביצעו מחקר חתך שמטרתו הייתה להעריך את מידת טרשת העורקים המופיעה בקרב מטופלים הסובלים מהשמנת יתר, כשל כלייתי ומטופלים הסובלים משני המצבים ביחד

מדידת עובי שכבת האינטימה מדיה בעורקי התרדמה (CIMT- carotid artery intima–media thickness) היא שיטה אמינה לצורך זיהוי מוקדם של טרשת עורקים, אחד הסיבוכים המרכזיים של השמנת יתר, אשר מהווה גורם מוביל לתמותה בקרב מטופלים המאובחנים במחלת כליות סופנית.

מטרת המחקר הייתה להעריך את ה-CIMT ביחס להשמנת יתר, כשל כלייתי כרוני (CRF - chronic renal failure) וביחס לשני המצבים הללו יחד, במטרה להוביל למניעה מוקדמת של בעיות קרדיווסקולריות.

החוקרים ביצעו מחקר חתך שכלל 118 מטופלים מבוגרים משני המינים בגילאי 30-60 שנים. החוקרים גייסו מטופלים עם CRF מיחידת הדיאליזה בבית החולים King Fahd Hospital-Kasr El Einy ומטופלים הסובלים מהשמנת יתר ללא CRF מהיחידה לטיפול בהשמנה ויסצרלית ב-MERCי(Medical Excellence Research Center) השייכת ל-National Research Centre. המשתתפים גויסו למחקר בין יוני 2015 לאפריל 2016.

המשתתפים במחקר חולקו לשלוש קבוצות: קבוצת מקרה, אשר כלל 45 מטופלים עם השמנת יתר ו-CRF ולשתי קבוצות ביקורת: קבוצה אחת כללה 39 משתתפים ללא השמנת יתר ועם CRF והקבוצה השנייה כללה 34 משתתפים עם השמנת יתר וללא CRF. החוקרים ביצעו מדידות אנתרופומטריות, פרופיל שומנים ובדיקות אולטרסאונד של CIMT עבור כל אחד מהמשתתפים במחקר.

תוצאות המחקר חשפו CIMT גבוה מהתקין בקרב כל הקבוצות (0.06-0.08 ס"מ), בייחוד בקבוצה של המטופלים הסובלים מהשמנת יתר ללא כשל כלייתי. כמו כן, נמצא קשר מובהק בין CIMT לבין היקף המותניים ונמצא קשר לא מובהק בין BMIי(body mass index) ופרופיל שומנים ל-CIMT בקבוצות השונות.

החוקרים הסיקו כי העלייה ב-CIMT הייתה קשורה להשמנת יתר ולכשל כלייתי, אך הייתה מובהקת יותר בהקשר של השמנת יתר. כמו כן, נמצא קשר מובהק בין CIMT לבין השמנה מרכזית במקרים של השמנת יתר יחד עם כשל כלייתי וקשר לא מובהק לפרופיל השומנים.

מקור: 

El-Masry, S.A. et al. (2018) Journal of the Arab Society for Medical Research 13,1.

נושאים קשורים:  כשל כלייתי,  השמנת יתר,  השמנה מרכזית,  CIMT,  טרשת עורקים,  מחקרים
תגובות