חדשות

פיתוח חדש: במקום תפרים וסיכות - אקדח דבק רפואי חם להדבקת רקמות

חוקרים מהטכניון ומאוניברסיטת הרווארד פיתחו טכנולוגיה לטיפול בפציעות חמורות – דבק רפואי חם שעשוי להביא לתוצאות רפואיות וקוסמטיות טובות יותר

מריחת הדבק על החתך באמצעות אקדח דבק חם. צילום: דוברות הטכניון

חוקרים מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, יחד עם עמיתים מבית החולים לילדים בבוסטון ובית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, פיתחו טכנולוגיה חדשה לטיפול בפציעות חמורות - אקדח דבק חם להדבקת רקמות. מאמר על כך פורסם בגיליון מרץ של Functional Materials Advanced.

פרופ' משנה בעז מזרחי, ראש המעבדה לביו-חומרים והדוקטורנטית אלונה שגן, שהיו בצוות המחקר, מסרו: "רוב הפציעות החמורות מטופלות כיום באמצעים כגון סיכות ותפרים. אלא שחסרונותיהם רבים: הם מכאיבים מאוד למטופל, משאירים צלקות, דורשים מיומנות גבוהה מהרופא ולעתים דורשים הסרה כעבור תקופה מסוימת. דבק רפואי, לעומת זאת, עשוי להביא לתוצאות רפואיות וקוסמטיות טובות יותר.

"אמנם קיימים כבר כיום דבקים רפואיים המשמשים ברפואת עור וגם בהקשרים אחרים, אולם השימוש בהם מוגבל מסיבות שונות: רעילות גבוהה של החומר המתירה שימוש על פני העור בלבד, התקשות הפוגעת בגמישות האיבר המטופל, הדבקה שאיננה חזקה מספיק ועוד. זה הרקע לחתירה הנמשכת לפיתוחו של דבק שיתאים לרקמות יעד שונות, לא יהיה רעיל, יהיה גמיש לאחר התקשותו ויתכלה בגוף בתום פעילותו".

בשיטה החדשה, המסת הדבק ומריחתו על הרקמה הפגועה מבוצעות באמצעות אקדח דבק חם. בניגוד לאקדחי הדבק המוכרים לנו, כאן מדובר באקדח המחמם את הדבק לטמפרטורה מתונה - מעט מעל חום הגוף - כדי שלא לגרום כוויה. לאחר מריחת הדבק, הוא מתקשה במהירות ובתוך שבועות אחדים - מתפרק. הדבק מותאם גם להדבקת רקמות פנימיות והוא חזק כדי פי ארבעה מדבקים קיימים המשמשים למטרה זו. בשלב זה הטכנולוגיה החדשנית נבדקה על תאי רקמה ועל חיות מעבדה ואכן נמצא שהדבק הזה יעיל ובלתי רעיל.

החוקרים מעריכים כי הקונספט החדש יוביל לפיתוח התקנים שיצמצמו את השימוש בתפרים ובסיכות, יאיצו את תהליך ההחלמה ויצמצמו את הצלקות הנותרות.

נושאים קשורים:  פציעות,  דבק רפואי,  חדשות,  הטכניון
תגובות