• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אסתמה

האם ניתן לזהות התקפי אסתמה מבעוד מועד באמצעות ניטור לילי?

החוקרים הדגימו כיצד ניתן לזהות החמרה בקרב ילדים עם אסתמה באמצעות ניטור לילי של מאפיינים פיזיולוגיים כמו קצב לב וקצב נשימה ובכך לשפר את הטיפול המונע עבור אותם ילדים

18.06.2019, 10:50
אסתמה (צילום: אילוסטרציה)
אסתמה (צילום: אילוסטרציה)

הטיפול באסתמה תלוי בזיהוי מוקדם של התסמינים, מה שמהווה אתגר עבור המטופלים ונותני הטיפול. הבנה לא נכונה של המצב הבריאותי הקיים בין התקפי האסתמה עשויה להוביל להיענות ירודה לטיפול. כתוצאה מכך, קיים צורך בכלי שיאפשר ניטור אובייקטיבי אורכי של המצב הבריאותי שאינו מכביד על היענות המטופל.

החוקרים ניסו לקבוע האם שינויים בפיזיולוגית השינה קשורים לתסמיני אסתמה בקרב ילדים. על מנת לבדוק זאת החוקרים השתמשו בחיישן ללא מגע המונח במיטת המטופל ומודד את קצב הלב, קצב הנשימה, נפח יחסי של פעימת לב והתנועות של ילדים בגילאי 5-18 שנים עם אסתמה במהלך הלילה (n=16).

החוקרים תיעדו אחת לשבועיים את התסמינים הקשורים לאסתמה ואת ציון ה-ACTי(asthma control test) של הילדים שהשתתפו במחקר. כמו כן, הם השתמשו במודל Random forest על מנת לזהות משתנים פיזיולוגים המקושרים לתסמיני האסתמה ובמודל של Elastic net regression על מנת לזהות משתנים המקושרים לציון ה-ACT.

המודל שבוצע על העוקבה היה בעל רגישות של 47.2%, סגוליות של 96.3% ורמת דיוק של 87.4%. המשתנים החשובים ביותר במודל היו קצב הלב ומשתנים נשימתיים. המודל הצליח לנבא תסמיני אסתמה יום לפני הופעתם ב-35% מהמקרים וב-100% מהמקרים שנבדקו בקרב מטופלים נבחרים עבורם המודל היה בעל רגישות גבוהה יותר. באמצעות אנליזות רב משתניות ודו משתניות החוקרים הצליחו להדגים קשר מובהק בין קצב הלב וקצב הנשימה לבין תוצאת ה-ACT.

מסקנות המחקר היו כי שינויים פיזיולוגיים במהלך השינה מקושרים לתסמיני אסתמה, מה שתומך בכך שניטור פיזיולוגי לילי עשוי להיות כלי אבחנתי אובייקטיבי, המותאם לשימוש ביתי, לצורך הערכה אורכית של השליטה במחלה וניבוי התקפי האסתמה עבור ילדים הידועים כסובלים מאסתמה.

מקור: 

Huffaker, M.F. et al. (2018) AJRCCM 198, 3.

נושאים קשורים:  אסתמה,  אסתמה בילדים,  ניטור אורכי,  שליטה באסתמה,  שינויים פיזיולוגיים,  ניטור לילי,  מחקרים
תגובות