חדשות

ההנחיות החדשות לטיפול בדיסליפידמיה: להפחית את רמת ה-LDL ל-55 מ"ג/ד"ל

האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה והחברה האירופאית לטרשת עורקים: להעדיף גישה אגרסיבית יותר להפחתת רמת ה-LDL במטרה להוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם

רמות כולסטרול, LDL (צילום: אילוסטרציה)

האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה, ה-ESC, יחד עם החברה האירופאית לטרשת עורקים, ה-EAS, פרסמו אתמול (שבת) המלצות חדשות לרופאים לטיפול וניהול דיסליפידמיה – שומני הדם. כוח משימה בינלאומי משותף לשני הגופים הללו הציג את המלצותיו בכנס האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה שהתקיים בפריז ומקביל גם בכתב העת שלו EHJ.

ההמלצה המרכזית: להעדיף גישה אגרסיבית יותר לשם הפחתת רמת הכולסטרול הרע (LDL) על מנת להוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

כוח המשימה שחיבר את מסמך ההמלצות כלל מומחים משווייץ, בריטניה, איטליה, ספרד, צרפת, בלגיה, הולנד, אירלנד, גרמניה, נורבגיה, יוון, ארה"ב, פינלנד, טורקיה ושבדיה. בצוות הבינלאומי שבחן את המסמך היה הישראלי פרופ' בזיל לואיס, מומחה בעל שם בינלאומי בקרדיולוגיה שכיהן כפרופסור לרפואה בפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה וכיום עומד בראש מערך המחקר הקרדיולוגי במרכז הרפואי כרמל.

במסמך המפורט בן 78 עמודים צוין כי קווי ההנחיה החדשים לטיפול מבוססים על מידע חדש ורב שהצטבר בשנים האחרונות לצד כניסתן לשימוש של תרופות המאפשרות הורדה ניכרת יותר של הכולסטרול.

מטרת ההמלצות היא להפחית בשכיחות אירועי הלב כאשר ההמלצה המרכזית היא לחולים המוגדרים בסיכון גבוה וסובלים מסוכרת, עברו אירוע לב, סובלים יתר לחץ דם ועודף משקל. לגבי חולים ברמת סיכון המוגדרת גבוהה, ההמלצה היא להביא להורדת רמת ה-LDL לפחות מ-71mg/dl. בקבוצה זו חולי סוכרת או עם היסטוריה של יתר כולסטרול משפחתי. לעומת זאת ההמלצות לגבי מי שמוגדר ברמת סיכון בינונית ונמוכה נותרו ללא שינוי: היעדים לגביהם פחות מ-100mg/dl לקבוצה הראשונה, פחות מ-116 לשנייה.

במסמך מומלץ שבחולים עם מחלת לב ידועה יש לחתור להפחתה של רמת ה-LDL אל מתחת ל-55mg/dl מ״ג% (במקום פחות מ-70 עד כה). כך גם בחולי סוכרת שיש להם פגיעה סוכרתית בכליות, בעיניים או במערכת העצבים.

בחולים שעברו שני אירועי לב בתוך שנתיים ניתן אף לשקול הורדה אל מתחת ל-40mg/dl. בנוסף, בנבדקים ללא מחלת לב ידועה והמצויים בסיכון נמוך, מומלץ לשקול טיפול כאשר ה-LDL עולה על 116ng/dl.

המלצות אחרות גם מתייחסות לטיפול מומלץ ברמות גבוהות של טריגליצרידים – שילוב של תרופה ייעודית עם סטטינים ועבור בני 75 ומעלה טיפול בסטטינים כמניעה ראשונית.

לפי נתוני האיגוד הקרדיולוגי, אצל כ-25% מבני 45 ומעלה בישראל יש רמת כולסטרול גבוהה. נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל וראש מערך הלב בסורוקה, פרופ' דורון זגר, הגיב אמש להמלצות: "ההנחיות החדשות מצדיקות קיום שיחה של מטופלים רבים עם הרופאים שלהם לשם דיון מחודש באשר לדרך הטובה ביותר כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם".

עוד נמסר בתגובת האיגוד הישראלי: "המסמך מדגיש כי ההחלטה על אופן הטיפול היא תמיד אינדיבידואלית וצריכה להביא בחשבון את כל מאפייני המטופל וביניהם גיל ומין וכן גורמי סיכון נוספים ביניהם עישון, היסטוריה משפחתית, משקל עודף, היעדר פעילות גופנית וגורמים נוספים".

נושאים קשורים:  דיסליפידמיה,  כולסטרול LDL,  מחלות לב וכלי דם,  סטטינים,  פרופ' דורון זגר,  חדשות,  איגוד הקרדיולוגים האירופי
תגובות