חדשות

ב"סורוקה" בוצע שחזור אפרכסת אוזן של נער בן 15 בהליך אחד ובשיטה חדשה

פרופ' אלדד זילברשטיין, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית: "ניתוח לשחזור אוזן נחשב לאתגר מסובך ומורכב בשל המבנה התלת מימדי והסחוסי של האפרכסת"

אוזן. צילום אילוסטרציה

במחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי סורוקה בוצע שחזור אפרכסת אוזן לנער בן 15 באמצעות משתל מחומר בשם מדפור העובר איחוד עם רקמת הגוף ומאפשר השלמת השחזור בניתוח אחד. הליך זה נחשב לחדשני מסוגו, מסר אתמול (ב') בית החולים.

פרופ' אלדד זילברשטיין, מנהל המחלקה, פירט: "ניתוח לשחזור אוזן נחשב לאתגר מסובך ומורכב בעיקר בשל המבנה התלת מימדי והסחוסי של האפרכסת. ניתוח זה איננו שכיח וככל הידוע לנו מעטים המקרים שהוא מבוצע בישראל".

חסר מולד שלם או חלקי של האפרכסת מופיע בשיעור של 1 לכל 10,000 לידות. הוא מאופיין בשארית מפותלת של סחוס מכוסה בעור וללא תעלה. העיוות שבאפרכסת ניכר לעין וגורם למבוכה חברתית משמעותית לנער או לנערה שנולדו עם מום כזה. הצורך בשחזור האפרכסת יכול לנבוע גם ממצבים נרכשים כמו פגיעה כתוצאה מתאונה, כוויה או נשיכה.

בעבר היה נהוג לשחזר את אפרכסת האוזן באמצעות סחוסים שנלקחו מהצלעות בסדרה של שלושה ניתוחים. השחזור בהליך החדש ובחומר הנ"ל שעובר איחוד עם רקמת הגוף מאפשר השלמת השחזור בניתוח אחד. יתרונות נוספים לשיטה זו: הימנעות מצלקות מיותרות באזור שנותח ואפשרות לבצע את השחזור בגיל מוקדם יותר, לצד תוצאות ארוכות טווח הנותנות מראה סימטרי הדומה לאוזן השנייה.

הנער שנותח בהליך הזה נולד ללא אפרכסת. הוא עבר קודם לכן כמה נסיונות לשחזור אפרכסת אוזנו בבתי חולים אחרים אך ללא הצלחה.

נושאים קשורים:  פרופ' אלדד זילברשטיין,  כירורגיה פלסטית,  שחזור אפרכסת,  חדשות,  בית החולים סורוקה
תגובות
אנונימי/ת
25.09.2019, 21:57

לא רוצה לקלקל ויפה מאוד! אבל בשניידר זה מבוצע כבר בהצלחה יפה מספר פעמים...

אנונימי/ת
26.09.2019, 10:42

השימוש במדפור לשיחזור אוזניים נעשה כבר למעלה מ 30 שנים, וגם לשיחזור זה יש בעיות ומגבלות רבות.

אנונימי/ת
27.09.2019, 09:16

ההליך לא חדשני, אך אלטרנטיבה ידועה במקרה של חוסר כמו במקרה הזה בסחוס לאחר מספר ניסיונות של השתלה, וזה לא שבעבר השתמשו בסחוס, זה הפתרון הסטנדרטי