חדשות

בגירים צעירים עם פוסט טראומה נמצאים בסיכון מוגבר לשבץ מוחי

המחקר הנוכחי הוא הראשון שמציג את הקשר שבין PTSD לסיכון מוגבר ל-TIA בקבוצת גילאי הביניים החווה בעשור האחרון עלייה ניכרת באירועי שבץ מוחי

פוסט טראומה. אילוסטרציה

בגירים צעירים שסבלו מפוסט טראומה (PTSD) נוטים יותר מאחרים לחוות אירוע של שבץ מוחי או איסכמי (TIA) בגיל הביניים וזאת אף יותר מגורמי סיכון אחרים לשבץ. כך עלה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Stroke של התאגדות רפואת הלב האמריקאית, AHA.

המחקר הובל על ידי פרופ' לינדסי רוזמן מהמחלקה לקרדיולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת צפון קרוליינה. "14%-10% ממקרי השבץ האיסכמי מתרחשים בבגירים צעירים בגילאי 45-18 ואין לנו הבנה טובה במידה מספקת לגבי גורמי הסיכון בקבוצת גיל זאת", ציינו עורכי המחקר.

ידוע ש-PTSD מוביל לסיכון מוגבר למחלת לב ושבץ מוחי אצל מבוגרים יותר, אבל המחקר הנוכחי הוא, לדברי החוקרים, הראשון שמציג את הקשר שבין PTSD לסיכון מוגבר ל-TIA בגיל הביניים. "קבוצת גיל זאת חוותה בעשור האחרון עלייה ניכרת באירועי שבץ מוחי", הדגישו החוקרים.

PTSD משפיע על כמעט שמונה מיליון בגירים בארה"ב, כאשר 30% מהם הם ותיקי צבא. אנשים אלה חוו אירוע טראומטי כמו תקיפה מינית, אירוע ירי נרחב, אלימות עם נשק, קרב במסגרת צבאית או אסון טבע. הם עלולים לפתח תסמינים כמו חרדה, דריכות יתר, התפרצויות כעס, חוסר שקט נפשי מתמשך, פלאשבקים, סיוטים, קשיי שינה. "זו איננה רק בעיה של ותיקי הצבא, היא כבר בעיה חמורה בתחום בריאות הציבור", הוסיף פרופ' רוזמן.

לצורך המחקר נותחו נתונים רפואיים שנאספו במשך 13 שנה אצל יותר ממיליון בגירים צעירים וותיקי צבא ארה"ב בגילאי 60-18, כאשר הגיל הממוצע היה 30 ושני שלישים מהם לבנים. ותיקי הצבא היו מעורבים באירועי לחימה בעיראק ובאפגניסטן ולא עברו קודם לכן TIA.

אצל 29% מאלה שאובחנו עם PTSD והיו ותיקי הצבא נמצאה נטייה כדי פי שניים מאחרים לסיכון לשבץ מוחי מעבר לגורמי הסיכון הרגילים האחרים. אצל ותיקי הצבא נמצאה נטייה מוגברת של 62% לשבץ מעבר לגורמי הסיכון המוכרים ביניהם אורח חיים לא בריא, עישון והשמנת יתר.

אנשים עם PTSD נטו יותר להיות מעורבים בהתנהגות לא בריאה שכללה עישון ופחות פעילות גופנית. גם לאחר התאמה לגורמי סיכון בהקשר להפרעות פסיכיאטריות כמו חרדה, דיכאון או שימוש בסמים ואלכוהול, אצל ותיקי הצבא עם PTSD נמצאה נטייה מוגברת של 61% ל-TIA ו-36% לשבץ מוחי מז'ורי לעומת ותיקי הצבא ללא PTSD.

נושאים קשורים:  פוסט-טראומה,  שבץ מוחי,  שבץ איסכמי,  חדשות,  PTSD
תגובות
אנונימי/ת
24.10.2019, 11:04

לא מובן מדוע הטיפול שזוכה להצלחה של כמעט 100% בארה"ב לאנשים עם PTSD שנקרא SGB או stellate ganglion block
לא מוזכר ואפילו לא מוכר בארץ???
טיפול שהוציא כבר עשרות חיילים בארה"ב מפוסט טראומה?
אולי סוף סוף משהו יתעורר כאן בארץ ויעזור לכל כך הרבה אנשים ששירתו בכוחות הביטחון לקבל את הטיפול שהם ראויים לו!!