חדשות

תחזית משרד הבריאות: סימון מזון מזיק ימנע 22 אלף מקרי מוות בעשור הקרוב

נכנסה לתוקפה חובת סימון מוצרי מזון המוגדרים מזיקים לבריאות | מדבקה אדומה תסמן פריט מזון עם שיעור גבוה של נתרן, סוכר ושומן רווי | במשרד הבריאות צופים: הסימון יקטין תחלואה מהשמנת יתר, סוכרת ומחלות לב

היצרנים מחויבים להוסיף את הסימונים במדבקות אדומות למוצרים המכילים כמויות גדולות מערכי הסף שנקבעו לסוכר, שומן רווי ו/או נתרן. מתוך קמפיין משרד הבריאות לסימון

החל מהיום (ד'), 1 בינואר 2020, נכנסת לתוקפה חובת סימון מוצרי מזון מזיקים - בכלל זה משקאות - המכילים כמויות גדולות של נתרן, סוכר ושומן רווי. על האריזות חייבות להופיע מדבקות אדומות שמזהירות מפני תכולה גבוהה של נתרן, סוכר או שומן רווי, או מדבקות ירוקות שמציינות שמדובר במזון יותר בריא מבחינת ערכי התזונה. תהליך האסדרה של נושא זה נמשך כשנתיים.

בתדרוך לתקשורת שקיים אתמול (ג') שר הבריאות יעקב ליצמן, הוא אמר: "משרד הבריאות מצליח להשפיע באופן אדיר על התזונה של אזרחי המדינה ותהיה לכך השלכה ישירה על איכות החיים והבריאות של כולנו. הרפורמה בנושא הזה חשובה מתוך הבנה שלציבור הצרכנים קיימת זכות בסיסית לקבל מידע על ערכי הבריאות המוגשים במוצרים שאנו רוכשים. מטרת חובת סימון מצרי המזון היא לסייע לאזרחי ישראל לשמור על תזונה נכונה ומניעת השמנה, סוכרת ותחלואה. זה בידנו - בכך נגביר את מודעות הציבור לצורך בשינוי בהרגלי התזונה, בייחוד לילדים".

השר הודה ל"ועדת האסדרה" שבראשה עמד מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, לתעשייני המזון ולגורמים נוספים במשק ש"שיתפו עימנו פעולה בתהליך למניעת תחלואה, הגברת המודעות לבריאות ולשינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור". בר סימן טוב הודה בדבריו לחברי ועדת הבריאות בכנסת ולמי שעמד בראשה הוועדה, ח"כ לשעבר אלי אללוף.

סימון מוצרים מזיקים לבריאות. מתוך קמפיין משרד הבריאות

איגוד רופאי הילדים: "רפורמה חלקית ובלתי מספקת" 

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בירך על השקת הסימון האדום על מוצרי מזון מזיקים. "זהו צעד קטן וחשוב לסיוע בשיפור תזונת הישראלים על ידי קידום בחירה מושכלת בנקודת המכירה", ציינו רופאי הציבור. "יחד עם זאת, צעד זה חייב להיות מלווה בצעדים נוספים כדוגמת איסור פרסום והגבלת שיווק מוצרי מזון מזיקים לילדים, הוזלת מזונות בריאים והגדלת המיסוי על מוצרי מזון מזיקים. אחרת, לא תושג המטרה החיונית של עצירת מגיפת ההשמנה והסוכרת והגנה על בריאות הציבור".

מהאיגוד לרפואת ילדים של ההסתדרות הרפואית נמסר כי רפורמת המדבקות שהחלה הבוקר היא חלקית ולא מספקת. לדברי ראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי ופרופ' צחי גרוסמן, "רפורמת המדבקות היא מרכיב חלקי בלבד ובלתי מספיק בדרך לתזונה נכונה לבריאות הילדים, שיגדלו בהמשך למבוגרים, בישראל". באיגוד הוסיפו: "עד שלא יתוקן בחקיקה סטוטורית נושא הפרסום של מזון מזיק - מהלך המדבקות לא יצלח. זאת ועוד, הרפורמה כלל לא מטפלת בנושא חינוך לתזונה נכונה כבר מגיל הילדות. זהו נדבך מרכזי נוסף הדורש השלמה ובלעדיו לא תושג כל מהפכה לטווח ארוך. רק אם ייושמו שני הנושאים הללו, נצליח לשמור על בריאות ילדי ישראל לעתיד".

הזנקת חובת סימון מוצרי המזון במדבקות תלווה בקמפיין הסברתי נרחב בכל אמצעי התקשורת, בטלוויזיה, ברדיו וברשתות החברתיות. הסרטון באורך דקה כולל תרגום לערבית, רוסית ואמהרית. הרעיון לשימוש במדבקות בצבעים אדום או ירוק הגיע לישראל מצ'ילה.

על פי מסמך שהוכן במשרד הבריאות במהלך הליך תכנון היוזמה ושלבי החקיקה השונים שעברה, סימון מוצרי המזון צפוי לפי תחזית שמרנית של הפחתה ב-20% בצריכת מזון שמוגדר מזיק לבריאות, למנוע למעלה מ–22 אלף מקרי מוות ולחסוך למערכת הבריאות כ–4.5 עד 6 מיליארד שקל במשך עשר שנים; או: תמותה של כ–1,600 עד 2,200 איש בשנה וכ–600 מיליון שקל בשנה בממוצע שיחסכו מהוצאות מערכת הבריאות עקב ירידה צפויה בתחלואה המיוחסת לצריכה גבוהה של סוכר, נתרן ושומן רווי. כל החישובים כוללים עלויות של טיפול ישיר במחלות וגם אובדן פריון עבודה והוצאות על ימי מחלה וטיפול סיעודי.

כפי שמפורט בתקנות, ערכי הסף שנקבעו בתקנה לסמל אדום יבוצעו בשני שלבים:

על פי הוראת החוק, היצרנים מחויבים להוסיף את הסימונים במדבקות אדומות למוצרים המכילים כמויות גדולות מערכי הסף שנקבעו לסוכר, שומן רווי ו/או נתרן. אולם, מדבקות ירוקות אינן סימון חובה והיצרנים יכולים להוסיף אותו לאריזות מוצרי מזון במידה שהם עומדים בתנאים שקבעה ועדה מדעית ובהתאם להמלצות התזונה של משרד הבריאות.

תקנות סימון המזון קובעות שמוצרים שייובאו לישראל או יוצרו אחרי 1 בינואר יחויבו בסימון אדום בחזית האריזה וסימון מאחורי האריזה של כמויות הסוכר בכפיות והבלטה של קלוריות שומן רווי, נתרן וסוכר.

במסמך רקע שהכין משרד הבריאות צוין, בין השאר, כי השמנה והמחלות הכרוניות הקשורות אליה, ובהן סוכרת, מחלות לב, כלי דם וסרטן, מהוות את גורמי התמותה והתחלואה המובילים בישראל. בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשכיחות ההשמנה: כ-30% מהילדים בכיתות ז' וכ-60% מן המבוגרים סובלים מעודף משקל והשמנה. כ-9.7% סובלים מסוכרת. בקרב האוכלוסיות העניות, השיעור מגיע לכדי 25%. לתזונה ולהיעדר פעילות גופנית השפעה מכרעת על היווצרותן של מחלות אלו.

במהלך 50 השנים האחרונות, הרכב המזון שינה צורה ומרקם. הוא מעובד ואף אולטרה-מעובד. מזונות אלו הם בעלי יכולת השבעה נמוכה, דלים בערכים תזונתיים. פעמים רבות נטולי ערך תזונתי כלל ובעלי דחיסות קלורית גבוהה מאוד. "השילוב של זמינות גבוהה למזון מעובד עם שיווק מסיבי הביאו לעלייה בצריכה הקלורית", צוין במסמך. "שינוי בהרכב התזונתי, תוך צריכת יתר של סוכר, נתרן, שומן רווי ותוספי מזון שונים המשפרים נראות, טעימות, מרקם ועוד, הובילו להשמנה ולתחלואה הנלווית אליה. המזונות גם איבדו חלקים ניכרים מערכם התזונתי - למשל סיבים טבעיים, ויטמינים ומינרלים שאבדו בתהליך העיבוד".

התקנות החדשות מטילות חובת סימון המוגדרת כ"סימון שיפוטי שלילי" בחזית האריזה: מוצרי מזון מכילים סוכר, שומן רווי ו/או נתרן ברמה של מעל ערכי הסף שנקבעו יסומנו בתו שיכיל את הנוסח: "מכיל כמות גבוהה של (שם רכיב)". ייתכנו עד שלושה תווים לכל סוג מזון.

הוועדה שעסקה בנושא זה המליצה, בדומה למודל שהובא מצ'ילה, להתחיל עם שלושה רכיבים תזונתיים: סוכר, מלח ושומן רווי בעקבות היקף צריכתם הגבוה והשפעתם השלילית על הבריאות. במקביל הומלץ ליצרנים להוסיף "סימון שיפוטי 'חיובי'" בחזית האריזה לכל מוצר מזון שהרכבו מתאים להמלצות התזונה של משרד הבריאות.

על פרטי רפורמת מדבקות המזון ניתן לקרוא כאן.

נושאים קשורים:  סימון מזון,  משרד הבריאות,  מוצרי מזון מזיקים,  חדשות
תגובות

קראתי את הכותרת והספיק לי! מאיפה מצאו את המסקנה הזו??????????? כמו הבטחות אחרות של משרד הבריאות שאת מתגשמים.

02.01.2020, 14:36

היות ולתעשיית המזון מיוחסים הרבה מאד מקרי מחלה ומוות אין ספק שיש לזה פוטנציאל למנוע מוות מחלק מהאנשים, אבל רק אם הציבור יתייחס לאזהרות האלו .
לצערי כמו שהפציינטים מתיחסים להמלצות הרופאים בנושאי תזונה ושמירה על בריאות כנראה כך יהיה גם כאן.

אנונימי/ת
02.01.2020, 08:51

עוד מידע שהומצא עי המדינה לאזרחייה. מחר יקשט את כל המדיה. דומה לכותרות על ירידה בתמותה לבבית כתוצאה משימוש בגז( אסדת לוויתן ) בשיעור של % 13. מהיכן הביאו את המיספר הזה? יש עוד ועוד מידע חסר אמת ,מיספרים אשר לא אומתו מעולם בכל מיני נושאים חשובים.
המסקנה המתבקשת היא שלא ניתן להאמין יותר למדינה. מזכיר לי מדינות אחרות הנמשלות עי רודן. מתי נהינו כמותן?
עצוב.

אנונימי/ת
02.01.2020, 14:25

יותר עצוב שהיחצנים ובעלי העניין של תעשיית המזון, מפיצים פייק ניוז ומטעים את הציבור.

02.01.2020, 14:22

צעד קטן לשר הבריאות, אבל צעד גדול לבריאות הציבור !
וכל הכבוש לשר !!!
תעשיית המזון היא תעשייה שעד כה גרמה למחלות ומוות של מליוני בני אדם ברחבי העולם.
אם אני לא טועה היא גרמה למוות של יותר אנשים מתעשיית הטבק ואפילו יותר מתעשיית הנשק.

22 אלף. לא 23 או 21. בדיוק 22 אלף.
ידוע שהנבואה ניתנה לשניים - לנביאים ולשוטים. ומשרד הבריאות והעןמדחם בראשו כבר הוכיח עצמם שהם אינם נביאים
אז ברור לכולנו מה נשאר.
ישמור אותנו אלוהים מזוג פוגעני זה. גם כשהם עושים משהוא זה לא מספיק. צריך פשוט לפנות אותם ממקומם.