אקנה

ACNE-Q הוא מדד חדשני ויעיל להערכת תוצאי טיפול באקנה לפי דיווחי המטופלים

מחקר זה שילב מספר שיטות על מנת לפתח מדד ייעודי להערכת תוצאי טיפול בחטטת (אקנה) והצטלקות חטטת, המבוסס על דיווח של המטופלים עצמם על המראה החיצוני שלהם, התסמינים ועוד

אקנה (אילוסטרציה)
אקנה (אילוסטרציה)

טרדות נפשיות מהוות תוצאים חשובים במחקרים על טיפול בחטטת (Acne) ובהצטלקות חטטת. גם סוגיית המראה החיצוני היא בעלת חשיבות רבה, אם כי פעמים רבות היא זוכה להתעלמות.

מטרתו של מחקר זה הייתה לתכנן מדד יעודי וסגולי לתוצאים של חטטת והצטלקות חטטת, המבוסס על דיווחי המטופלים.

החוקרים השתמשו בגישה המשלבת בין כמה שיטות מחקר. השלב הראשון כלל 21 ראיונות עם מטופלים שהוקלטו, תומללו וקודדו. המושגים העיקריים זוהו ופותחו למדדים שדויקו בעזרת 10 ריאיונות קוגניטיביים, ותובנות שניתנו על ידי 16 מומחים קליניים. השלב השני כלל איסוף נתונים ממרפאות עור בבתי-חולים ובקהילה בקנדה ובארצות הברית. משתתפים שעמדו בהגדרות ההכללה היו בני 12 שנים ומעלה, שסבלו מחטטת ו/או צלקות חטטת על הפנים, החזה או הגב. המאפיינים הנפשיים המדידים נבחנו בעזרת ניתוחי נתונים על שם ראש (Rasch Measurement Theory, RMT).

השלב הראשון הביא לפיתוחם של שבעה מדדים להערכת המראה החיצוני של עור הפנים, חטטת (פנים, חזה, וגב) וצלקות חטטת, תסמינים הסגוליים לחטטת, ומצוקה הקשורה למראה חיצוני. בשלב השני, 256 מטופלים השלימו את כל השאלונים, שקיבלו את הכינוי הכולל ACNE-Q. ניתוח RMT סיפק ראיות לכך שהמדדים השונים עבדו יחד מבחינה עקרונית וסטטיסטית. מרבית המשתתפים נוקדו בתוך טווח המדידה של כל מדד (81.9-93.1%). המהימנות הייתה גבוהה, עם ערכי מדד להפרדה בין אנשים וערכי אלפא של קרונבאך (Cronbach) גדולים מ-0.90 עבור מדדי המראה החיצוני, 0.87 ומעלה עבור מצוקה הקשורה למראה החיצוני, ו-0.75 ומעלה עבור התסמינים. הניקודים הגרועים ביותר במדדי המראה החיצוני היו בעלי מתאם לניקוד גרוע במדד התסמינים, ולמצוקה גדולה יותר הקשורה למראה החיצוני.

החוקרים סיכמו באומרם שכלי ה-ACNE-Q פותח בקפידה, והוא יכול לשמש באומדן טרדות הממוקדות במטופל עצמו, כמו מראה חיצוני וטרדות אחרות.

מקור: 

Klassen, AF. et al. (2019). British Journal of Dermatology. 181(6):1207-1215

נושאים קשורים:  אקנה,  חטטת,  הצטלקות חטטת,  מראה חיצוני,  מחקרים
תגובות