• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

לשון גדולה ושמנה יותר גורמת לתסמיני דום נשימה בשינה חמורים יותר

מחקר אמריקאי חדש מוסיף מידע על תופעת דום נשימה בשינה וקובע כי גם אנשים ללא עודף משקל, שיש להם לשון "שמנה", מצויים בסיכון לדנ"ש

ככל שבלשון יש פחות שומן, קיים סיכוי גדול יותר שהיא לא "תקרוס פנימה" לגרון ותגרום לדום נשימה בשינה. צילום: שאטרסטוק

ייתכן שדום נשמה בשינה – Sleep Apnoea – קשור בהצטברות של שומן בלשון. אנשים שסבלו מדום נשימה בשינה והשילו עודפי משקל מגופם שיפרו את איכות השינה שלהם והפחיתו בתסמיני הבעיה הרפואית.

ממצאי מחקר שנעשה בנושא זה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה פורסמו בשבוע שעבר ב-American Journal of Respiratory and Critical Care.

דום נשימה בשינה היא תופעה שכיחה בקרב אנשים עם משקל עודף ובמיוחד השמנת יתר משום שגם הלשון שלהם גדלה ומכילה רקמת שומן גדולה יותר.

עורכי המחקר ובראשם ד"ר ריצ'רד שוואב (Schwab) ציינו שגם אנשים ללא בעיה של עודף משקל עם לשון "שמנה" מצויים בסיכון להפרעת שינה.

המחקר נעשה אמנם על 67 אנשים והחוקרים מתכוונים עתה להרחיבו וגם למצוא איזו דיאטה דלת שומן תועיל במיוחד כדי לשפר את איכות השינה על ידי כך שתופחת הצטברות השומן בלשון.

ד"ר שוואב אמר כי עדיין לא ברור מדוע מצטבר שומן בלשון דווקא – סיבה גנטית או סביבתית ואחרת – אבל ברור שככל שבלשון יש פחות שומן, קיים סיכוי גדול יותר שהיא לא "תקרוס פנימה" לגרון ותגרום לדום נשימה בשינה. הסובלים מהפרעה זאת גם נוחרים או שהנשימה שלהם בשינה "רעשנית" ובמהלכה יש גם תנועות לא רצוניות. דום נשימה בשינה תורם לישנוניות במהלך היום.

אצל אנשים עם השמנת יתר הצוואר גדול יותר ויש בו הצטברות של רקמת שומן, כמו כן השקדים יותר גדולים. עורכי המחקר דיווחו שכאשר האנשים השילו 10% ממשקל גופם העודף, חל שיפור ב-30% בתסמינים.

מומחה למחלות ריאה בבריטניה, ד"ר ניק הופקינסון, אמר ל-BBC  כי המחקר החדש הוסיף מידע נוסף מסוים על הבעיה הזאת. ידוע, הדגיש, כי הפחתה במשקל עודף עשויה לסייע בהפחתת היצרות דרכי האוויר העליונות וכך לשפר את איכות השינה. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד ניתן לגרום להפחתת השומן בלשון באופן ספציפי וכן אילו השלכות קליניות-פרקטיות מיידיות יהיו לכך.

נושאים קשורים:  דום נשימה בשינה,  חדשות,  השמנת יתר,  עודף משקל,  לשון גדולה,  מחקר
תגובות