טרשת רב מערכתית

בדיקת אקוקרדיוגרפיה בזמן מאמץ מנבאת יתר לחץ דם ריאתי בחולים עם טרשת רב-מערכתית

במחקר זה נמצא כי אקוקרדיוגרפיה חיובית בזמן מאמץ עשויה לנבא התפתחות עתידית של יתר לחץ דם ריאתי

בדיקת אקו-לב (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה להעריך האם בדיקה חיובית של אקוקרדיוגרפיה בזמן מאמת מנבאת התפתחות עתידית של יתר לחץ דם ריאתי בחולי טרשת רב-מערכתית בסיכון גבוה.

מטופלים עם טרשת רב-מערכתית עם מאפיינים הקשורים לסיכון גבוה ליתר לחץ דם ריאתי גוייסו למחקר עוקבה פרוספקטיבי תצפיתני. כל המטופלים עברו הערכה קלינית ואקוקרדיוגרפיה במאמץ. אקוקרדידוגרפיה חיובית הוגדרה על פי עלייה של מעל 20 מילימטר כספית בלחץ הסיסטולי בחדר ימין בזמן מאמץ. כל המטופלים עם בדיקה חיובית עברו צנתור לב ימני.

במחקר נכללו 85 מטופלים. בקבוצת המטופלים עם אקוקרדיוגרפיה חיובית במאמץ, עשרה מתוך 43 מטופלים (23%) פיתחו יתר לחץ דם ריאתי במנוחה. בקבוצת המטופלים עם אקוקרדיוגרפיה שלילית במאמץ, רק שלושה מתוך 42 מטופלים (7%) פיתחו יתר לחץ דם ריאתי במנוחה. מתוך 33 הנותרים בקבוצת האקוקרדיוגרפיה החיובית במאמץ אשר לא פיתחו יתר לחץ דם ריאתי במנוחה, 22 (67%) נמצאו עם אקוקרדיוגרפיה חיובית במאמץ באופן עקבי לאורך חמש שנים מעקב בממוצע.

מסקנת החוקרים הייתה כי בקרב חולי טרשת רב-מערכתית בסיכון גבוה, אקוקרדיוגרפיה חיובית במאמץ עשויה לנבא התפתחות עתידית של יתר לחץ דם עתידי במנוחה. בנוסף, רוב המטופלים עשוי להדגים אקוקרדיוגרפיה חיובית במאמץ לאורך שנים מבלי מבלי להגיע ליתר לחץ דם ריאתי במנוחה. כמו כן, אקוקרדיוגרפיה שלילית באופן עקבי עשויה להצביע על המצאות מטופלים בסיכון נמוך ליתר לחץ דם עתידי.

מקור: 

Kaitlin A. Quinn et. al (2020) The Journal of Rheumatology DOI: https://doi.org/10.3899/jrheum.190226 

נושאים קשורים:  טרשת רב מערכתית,  יתר לחץ דם ריאתי,  אקוקרדיוגרפיה במאמץ,  מחקרים
תגובות