• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
בריאות הנפש

האם התערבויות מקום העבודה יעילות בהתמודדות עם מחלות נפש?

טיפול בבריאות הנפש ובשימוש לרעה בסמים במקום העבודה משפר את רווחתם של העובדים ואת תפוקתם וכדאי כלכלית למעסיקים

21.10.2020, 14:32

מחלות נפש והפרעות בשימוש בחומרים במקום העבודה הוכרו יותר ויותר כבעיה ברוב המדינות; עם זאת, אין כמעט ראיות לפתרונות המספקים את ההחזר הגבוה ביותר על ההשקעה. במאמר סקירה זה שפורסם בכתב העת LANCET PSYCHIATRY מציגים הכותבים מאנגליה (Hull York Medical School) וקנדה (University of Toronto) סיבות מועילות להתערבויות בתחום במקומות עבודה.

בוצעה סקירה של הספרות המדעית, של דו"חות (Grey literature) ומקורות נוספים לאיתור מחקרים, שכללו התערבויות בבריאות הנפש או שימוש בסמים (או שניהם) במקום העבודה, ושערך בהם גם ניתוח כלכלי. הכותבים ניתחו את אותם המאמרים בהם זיהו את ההתערבויות בעלות התשואה הגבוהה ביותר והמשתלמת ביותר.

על בסיס 56 מחקרים נמצא חוזק בינוני של ראיות לכך שטיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא בעל יחס עלות-חיסכון גבוה (ובמקרים מסוימים כך גם לגבי יחס עלות-תועלת) לטיפול בדיכאון. נמצאו עדויות חזקות לכך שמעורבות קבועה ופעילה של אנשי מקצוע בתחום הבריאות התעסוקתית היא חסכונית ויעילה בהפחתת חופשות המחלה הקשורות לבריאות הנפש ובעידוד חזרה לעבודה. זוהו עדויות מתונות לכך שכיסוי לטיפול תרופתי וייעוץ קצר להפסקת עישון הן חסכוניות ויעילות כאחד.

טיפול בבריאות הנפש ובשימוש לרעה בסמים במקום העבודה משפר את רווחתם של העובדים ואת תפוקתם, ומועיל לשורת הרווח של המעסיקים. לעתיד, ניתוחים כלכליים שיתבססו גם על ניתוחי תת-קבוצות, בדיקת מעקבים ארוכים יותר, הכללת ניתוחים סטטיסטיים ורגישות ודיון סביב אי-וודאות ופוטנציאל להטיה יעמיקו את הידע בסוגיה.

מקור:

de Oliveira C, Cho E, Kavelaars R, Jamieson M, Bao B, Rehm J. Economic analyses of mental health and substance use interventions in the workplace: a systematic literature review and narrative synthesis. Lancet Psychiatry. 2020 Oct;7(10):893-910. doi: 10.1016/S2215-0366(20)30145-0. PMID: 32949521

נושאים קשורים:  בריאות הנפש,  שימוש בסמים,  מקומות עבודה,  מחקרים
תגובות