אפידימיולוגיה

אי ספיקת לב כגורם מוביל לתפליט פלאורלי

מחקר פיילוט זה מציג נתונים לגבי הגורמים המובילים לתפליט פלאורלי בבית חולים רב תחומי גדול

21.12.2020, 14:57

כיום ישנם מעט מאוד נתונים אפידמיולוגיים על הגורמים לתפליט פלאורלי (Pleural Effusion=PE). נתונים על השכיחות המקומית של גורמים שונים ל- PE עשויים למלא תפקיד מכריע באסטרטגיית הטיפול של מטופלים עם PE. מטרת המחקר הייתה לחקור את הגורמים ל-PE ולהעריך את שיעור התמותה של 30 יום בקרב מטופלים מבוגרים אשר נבחרו באופן אקראי וטופלו בבית חולים רב-תחומי גדול.

במחקר נכללו רישומים רפואיים, בינהם גם צילומי חזה, של 2,835 חולים שאושפזו. בהמשך בוצע ניתוח רטרוספקטיבי של נתונים אלו. סימני הדמייה של PE נמצאו ב-195 מתוך 1,936 מטופלים אשר היו עם צילומי חזה נגישים. מטופלים אלה הקימו את קבוצת המחקר.

תוצאות המחקר הדגימו כי הגורמים המובילים ל-PE היו כדלקמן: אי ספיקת לב כרונית (Chronic Heart Failure=CHF; 37.4%), דלקת ריאות (19.5%), ממאירות (15.4%), שחמת הכבד (4.2%) ותסחיף ריאתי. בקרב 6.7% מהמטופלים לא נקבע הגורם ל-PE.יPE בנפח קטן היה שכיח יותר באופן משמעותי בהשוואה ל-PE בנפחים בינוניים או גדולים (153, 28 ו-14 מטופלים, בהתאמה). כמעט 80% מהמטופלים עם CHF הציגו PE עם נפח קטן, בעוד שכמעט 50% מהמטופלים עם PE ממאיר הדגימו PE עם נפח בינוני או גדול. שיעור התמותה של שלושים יום נע בין 0% מפלאוריטיס שחפתי לשיעור של 40% מ-PE ממאיר.

החוקרים מסכמים כי תפליט פלאורלי נמצא בקרב 10.1% מהמטופלים שטופלו בבית חולים רב תחומי גדול. נמצא ש-CHF היה הגורם המוביל ל-PE. בנוסף, נמצא שלמרות ששיעור התמותה של 30 יום בקרב חולי CHF הייתה גבוהה יחסית, היא עדיין הייתה נמוכה מזו של PE ממקור ממאיר או דלקתי.

מקור:

Korczyński P. et al. (2020), Cardiology Journal In Press

נושאים קשורים:  אפידימיולוגיה,  תפליט פלאורלי,  אי ספיקת לב,  מן הספרות,  מחקרים
תגובות