• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

חקיקת בזק: אושר בקריאה ראשונה החוק להעברת מידע על מתחסנים

באיגוד רופאי בריאות הציבור מתחו ביקורת חריפה על ההליך המזורז והזהירו מפני להיטות יתר והיעדר דיון ציבורי ומקצועי מספק בהעברת סמכויות רפואיות לגורמים לא רפואיים ולא מקצועיים

מנכ"ל משרד הבריאות יוכל לדרוש מקופות החולים את פרטי הקשר של אנשים שלא הגיעו להתחסן" צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ תדון היום (ג') בהצעת חוק ממשלתית שתאפשר העברת מידע על מתחסנים במטרה לעודד את הציבור להתחסן.

"העברת הצעת החוק, ועוד בהליך מזורז, מצמצמת את אפשרויות הציבור ומשרדי הממשלה השונים להביע את עמדתם בנושא". כך הגיבו אתמול (ב') גופים ציבוריים מרכזיים וביניהם גם איגוד רופאי בריאות הציבור מאיגודי הר"י לאישור שניתן בקריאה ראשונה להצעת החוק שתאפשר למשרד הבריאות להעביר ממסד הנתונים שלו פרטים של מתנגדי החיסונים ומבוטחי הקופות שטרם התחסנו לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך. החוק הזה שנוי במחלוקת. הצעד ננקט אתמול בוועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) ובדרך שבה נעשה "נתפס כהליך מזורז תוך קיצור לוח הזמנים הנדרש בדרך כלל מחקיקה רגילה".

ההליך המזורז יאפשר לממשלה להביא את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית "בכל עיתוי שיוחלט עליו והדבר מבטל, הלכה למעשה, תקופת חובה של 45 ימים שבה הצעת חוק מהסוג הזה צריכה להמתין לפני עלייתה להצבעה. "פרק זמן זה (45 הימים)", כך דיווח "הארץ", "נועד לאפשר לציבור ולמשרדי הממשלה השונים לעיין בהצעת החוק ולהעיר באופן מסודר את הערותיהם. בשל קיצור ההליך, ועדת הרווחה והבריאות, שתכין עתה את ההצעה לקריאה השנייה והשלישית, תצטרך לקיים דיון מעמיק ולשמוע את ההתנגדויות לפני הבאתה לקריאה סופית במליאה".

כפי שכבר דווח ב"דוקטורס אונלי" הצעת החוק נועדה לעגן בחוק הסדר מיוחד במינו, שיאפשר למנכ"ל משרד הבריאות להעביר מידע מזהה וכן את פרטי הקשר של מתחסנים וגם מי שטרם התחסנו כנגד קורונה, וגם אלה שהתחסנו אבל באופן חלקי (כלומר לא הגיעו לקבל את מנת החיסון השנייה) לגורמים שיבקשו את פרטי המידע הזה. בשלב זה מדובר ברשויות המקומיות שעשויות לבקש את המידע ביחס לתושביהן וגם למשרד החינוך ביחס לצוותי ההוראה והחינוך, אשר התכלית היא ללחוץ על הבלתי מחוסנים להתחסן.

בהתאם להצעת החוק – אם בכל זאת יאושר סופית כלשונו – מנכ"ל משרד הבריאות יוכל לדרוש מגופים ציבוריים ובהם קופות החולים את כל פרטי הקשר של אנשים שלא הגיעו להתחסן ולא נוצר איתם קשר כדי לנסות ולאתרם.

כאמור, ההסדר מוצע בשלב הזה כ"הוראת שעה לשלושה חודשים". אתמול ההצעה אושרה ברוב מוחץ של 21-6 – לא מן הנמנע שבלחץ משרד הבריאות, ועתה תועבר לוועדת הרווחה והבריאות של הכנסת.

עוד כשעלה הרעיון לחוק הזה שיזם שר הבריאות, התייחסה לכך הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים כשקיבלה לידיה בשבוע שעבר את תזכיר החוק שהפיץ משרד הבריאות: "החוק הזה אינו נחוץ וטומן בחובו פגיעה משמעותית בפרטיות, תוך שקיים ספק לגבי ההצדקה לפגיעה זו", קבעה רשות. אולם הוסיפה: "אם החוק בכל זאת יאושר, יש להגביל את מספר העובדים ברשות המקומית שיהיו חשופים למידע הזה".

גם המכון הישראלי לדמוקרטיה ביקר קשה את קידומה של הצעת החוק: "העברת פרטי מתחסנים לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך תפגע קשות בליבת הזכות לפרטיות וקיים חשש שגופים אלה יתקשו לשמור על אבטחת המידע הרגיש". גם באיגוד רופאי בריאות הציבור פרסמו בשבוע שעבר מסמך ובו התנגדות להצעת החוק וטענו כי מדובר בהפרה של סודיות רפואית והזהירו כי נגיסה באחריותן של הקופות תהיה בכייה לדורות.

במליאה עצמה אתמול תקפה ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) את הצעת החוק: "עידוד הציבור להתחסן אכן ראוי. אך הקריאה צריכה להיות חיובית ולא שלילית, מעודדת ולא מאיימת. במקום להשתמש בכלים שבמהותם הם דיקטטוריים, על הממשלה לקדם החלטות ענייניות ובהירות. המחסום היחיד מהתחסנות מלאה הוא אובדן אמון הציבור".

גם איגוד רופאי בריאות הציבור מתח אמש ביקורת חריפה על המהלך והזהיר מפני להיטות יתר והיעדר דיון ציבורי ומקצועי מספק בהעברת סמכויות רפואיות לגורמים לא רפואיים ולא מקצועיים.

בהודעה שפרסם האיגוד צוין: "הכנסת אישרה היום בקריאה ראשונה ובהליך מזורז שינוי פקודת בריאות העם שיאפשר העברת מידע על מתחסנים לגורם לא רפואי. היעדר שיתוף מספק של הרשויות המקומיות בהתמודדות עם משבר הקורונה והיעדר דיפרנציאליות במענה היתה טעות חמורה, אבל לא מתקנים טעות בטעות. העברת מידע וסמכויות רפואיות לגופים שאינם מיומנים בכך היא טעות.

"עידוד התחסנות מציל חיים, אבל מחייב הבנה ויכולת לתת מענה מקצועי לשאלות רפואיות ולשאלות על בטיחות ויעילות. להבדיל מאנשי המקצוע בקופות החולים, לנציגי משרד החינוך או הרשות המקומית אין את הידע הדרוש לשם כך והם אף עלולים לגרום נזק.

ניתן להיעזר ואף לתגבר גורמים רפואיים העובדים ברשות המקומית או בבתי הספר, אך הסמכות והאחריות חייבות להישאר בידי אנשי המקצוע האמונים על בריאות הציבור".

באיגוד רופאי בריאות הציבור קראו לכנסת שלא לבצע מחטף אלא לאפשר דיון ציבורי ומקצועי הולם על מנת לטייב את תיקון פקודת בריאות העם תוך שמירה על אמון הציבור.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מדובר בהוראת שעה לשלושה חודשים בלבד. העברת המידע לרשויות המקומיות ומשרד החינוך נועדה כדי שגורמים אלה יסייעו למשרד הבריאות לעודד אנשים להתחסן, בין היתר באמצעות פנייה אישית לבירור הסיבות לאי ההתחסנות ולשם הסרת מניעות שונות, סיוע בהנגשת המידע או החיסון עצמו".

נושאים קשורים:  חוק העברת נתוני מתחסנים,  חדשות,  19-COVID,  בריאות הציבור,  חיסון לקורונה
תגובות