לפני שנים הופנה אלי למרפאה ההמטולוגית אביגדור, בן 60, יליד רומניה, בחשד ללימפומה ממארת עקב חולשה כללית, דימומים חוזרים מהאף, טחול מוגדל וירידה במספר הטסיות. אביגדור תיאר שנים רבות של סבל, כולל עייפות, חולשה, כאבי עצמות  ופרקים וצורך בבדיקות רבות לאורך השנים.

בילדותו, אובחן אביגדור עם "אוסטאומאליטיס" בעצם הירך משמאל, ובגיל 40 ו-44 עבר ניתוחים להחלפה של שני פרקי הירכיים בשל AVASCULAR NECROSIS. לדבריו, כבר בגיל 17, בלשכת הגיוס, נתגלתה אצלו ירידה בספירת הטסיות ותאי הדם הלבנים, ובהמשך השיחה הוא גם ידע לספר שהכבד והטחול שלו מוגדלים.

ניתן היה להבחין, מיד, ברזון ובתפיחות הבטן. בדיקות הדמיה שבוצעו בהמשך הדגימו ממצאים של כבד מוגדל ושומני וטחול ענק עם נגעים רבים בתוכו.

כמנהלת לשעבר של מרפאת הגושה במרכז הרפואי רמב"ם ורופאה בכירה במכון ההמטולוגי בבית החולים, פגשתי  מקרים רבים כאלו. אמנם התסמינים מכוונים באופן טבעי לחשוב לכיוון של ממאירות, אך נוכח מוצאו האשכנזי, הרקע בילדות, מעורבות השלד והתסמינים ההמטולוגיים – פעמוני האזהרה צלצלו וכיוונו אותי למחלה גנטית, ואכן חשדתי שמדובר במחלת האגירה התורשתית גושה.

מחלת גושה הינה מחלה תורשתית אוטוזומלית רציסיבית שבה היעדר פעילות האנזים ביתא-גלוקוצרברוזידאז גורם להצטברות החומר השומני גלוקוצרברוזיד בתאים באיברים שונים בגוף. בישראל המחלה שכיחה באשכנזים, אך קיימת גם באוכלוסיות נוספות ואף במגזר הערבי (מוכרות כיום כ-600 מוטציות שונות בגן).

ישנן שלוש צורות של מחלת גושה: סוג 1, המאופיין בביטויים המטולוגיים ומעורבות העצמות וללא תסמינים במערכת העצבים – זוהי הצורה השכיחה בקרב יהודים אשכנזים. 1 מתוך 17 נושא את הגן לגושה ועם שכיחות של 1:850 חולים במחלה. כלומר, בהשוואה לשכיחות של ממאירויות המטולוגיות העומדת על 1:2,500, בקרב האשכנזים שכיחות מחלת גושה גבוהה יותר. שתי הצורות האחרות של מחלת גושה הן נדירות וכוללות מעורבות של מערכת העצבים המרכזית.

הביטויים האופייניים של המחלה כוללים הגדלה של הטחול והכבד, כאבים בעצמות עקב אוטמים חוזרים, אוסטיאופורוזיס ופגיעה בתפקוד המפרקים. בשל הגדלה של הטחול והפרעה בפעילות מח העצם, מרבית החולים סובלים מחסר דם ונטייה לדימומים בשל הפרעה ביצור טסיות דם וגורמי קרישה. חשוב לזכור כי בגושה מסוג 1, השכיח בארץ, מהלך המחלה הטרוגני מאד ונע בין חולים ללא תסמינים, חולים עם תסמינים קלים בלבד, וחולים עם ביטויים המטולוגיים, ויסצרלים ומחלת עצם בדרגות חומרה שונות. ילדים עם מחלת גושה מבטאים בנוסף לתסמינים ההמטולוגיים גם איחור בגדילה ובהתפתחות.

תוצאות בדיקת רמת האנזים ביתא-גלוקוצרברוזידאז ובדיקת המוטציות האופייניות למחלת גושה באוכלוסייה האשכנזית אישרו את החשד שלי ואביגדור אובחן עם מחלת גושה מסוג 1 האופיינית לאשכנזים, במצב הומוזיגוטי למוטציה השכיחה N370S. שנים של חוסר ודאות קיבלו שם – מחלת גושה.

גושה הינה אחת המחלות הנדירות הראשונות שפותח לה טיפול יעיל – מתן טיפול אנזימתי חליפי, שמביא לשיפור ניכר בתסמינים השונים של המטופל. כבר לאחר מספר שבועות של הטיפול חולפת העייפות מה שגורם לשיפור ניכר באיכות החיים.

ונחזור לאביגדור. התחלנו עם טיפול באנזים החלופי - סרזיים Cerezymeי* (IMIGLUCERASE 400 U/VIAL), שנמצא יעיל בפעילותו בפירוק החומר השומני ובכך מביא להקטנה של הטחול, לשיפור בתפקוד מח העצם והקלה בכאבי העצמות. אביגדור קיבל את הטיפול בעירוי פעם בשבועיים וחזר לחיות כמעט כרגיל. לאחר כשמונה חודשי טיפול נצפתה הקטנה של הכבד והטחול שהיו מאוד מוגדלים וכן נצפה שיפור במדדים ההמטולוגיים.

עם השנים פותחו תכשירים נוספים המבוססים על אנזים חלופי ונוספו לארסנל הטיפולי. לפני כשלוש שנים אושר בישראל תכשיר פומי לטיפול במחלת הגושה –  סרדלגה Cerdelgaי** (ELIGLUSTAT 84.4 MG), שקידם  את הטיפול במחלה בצעד נוסף קדימה. סרדלגה נמצא יעיל בחולי גושה מבוגרים עם שיפור בכל המדדים ההמטולוגיים והויסרלים בדומה לסרזיים, וכן יציבות ושיפור במדדי העצם לאורך השנים.

השימוש באחת מצורות הטיפול הנ"ל מביא לשיפור ניכר באיכות החיים של חולי גושה ומונע מרבית מסיבוכי המחלה. בילדים, אבחון וטיפול מוקדם אף מונעים הפרעה בגדילה ובהתפתחות.

האבחון המוקדם של המחלה חיוני לכל חולי הגושה היות וטיפול מוקדם מונע התקדמות המחלה ואת הפגיעה הרב מערכתית. כל איחור באבחון גורם לירידה באיכות החיים ולעיתים לסיבוכים הכרוכים בנכות ובצורך בניתוחים אורטופדיים.

כאמור, אצל אביגדור הופיעו תסמינים של מחלת גושה כבר בילדות, והאבחון המאוחר בגיל 60 גרם לפגיעה בלתי הפיכה במפרקים. אבחון מוקדם היה מאפשר לאביגדור לקבל טיפול ולמנוע את הסיבוכים בעיקר בשלד. האיבחון אפשר הפניה לייעוץ גנטי של בני המשפחה.

מחלת גושה היא אמנם מחלה נדירה, אך שכיחה באשכנזים וכוללת תסמינים של חולשה, נטייה לדימומים, הגדלה של טחול או כבד, אנמיה, טסיות נמוכות וסיבוכים בעצם. ביהודים ממוצא אשכנזי (אבל לא רק) המציגים אחד או יותר מהתסמינים הנ"ל יש לחשוד במחלת גושה ולהפנותם לבדיקת דם לאישור האבחנה כדי לאפשר מתן טיפול מתאים.

להזמנת ערכת בדיקה חינם לחץ כאן

סאנופי אוונטיס ישראל בע"מ
יש לעיין בעלון לרופא המעודכן כפי שאושר בהתאם להוראות משה"ב

* Cerezyme is indicated for the long-term enzyme replacement therapy for patients with a confirmed diagnosis of Type 1 gaucher disease that results in one or more of the following conditions: - Anemia - Thrombocytopenia - Bone disease - Hepatomegaly or splenomegaly.

** Cerdelga is indicated for the long-term treatment of adult patients with Gaucher disease type 1 (GD1), who are CYP2D6 poor metabolisers (PMs), intermediate metabolisers (IMs) or extensive metabolisers (EMs).