מחקרים COVID-19

מחקר חדש ב"שיבא": איכות העוברים ב-IVF יורדת לאחר חשיפה לקורונה

ממצאי מחקר ראשון מסוגו שנערך במרכז הרפואי שיבא: ירידה בשיעור איכות העוברים של זוגות בטיפולי IVF במקרה שאחד מהם חלה בקורונה

טיפולי פוריות. אילוסטרציה

במחקר ראשון מסוגו שהוביל פרופ' ראול אורביטו, מנהל יחידת הפריון והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, נמצא כי חלה ירידה בשיעור איכות העוברים של זוגות בטיפולי IVF במקרה שאחד מהם חלה בוירוס הקורונה. עד כה לא היה קיים מידע בספרות הרפואית והמחקרית על ההשפעה של וירוס הקורונה על סיכויי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF). המחקר החדש מביא ממצאים חדשים בנושא.

פרופ' ראול אורביטו, מנהל יחידת הפריון והפריה חוץ גופית ב"שיבא". "לדחות את תחילת טיפולי ההפריה החוץ גופית לאחר החלמה מקורונה למשך שלושה חודשים לפחות". צילום: "שיבא"

מתוך 22 זוגות בטיפולי IVF שבהם אחד מבני הזוג חלה בקורונה, חזרו תשעה זוגות לטיפול IVF נוסף לאחר שמונה ימים עד 92 יום מקבלת משטף שלילי לקורונה. מתוך תשעת הזוגות, בשבעה מקרים היה מדובר באישה שחלתה בקורונה והחלימה ובשני מקרים – בגבר.

מתוצאות המחקר עלה כי החשיפה לנגיף  הקורונה לא פגעה ברזרבה השחלתית של הנשים שחלו וכי איכות הזרע של שני הגברים שחלו אמנם ירדה אך לא באופן משמעותי קלינית. עם זאת, חלה ירידה באיכות העוברים שהתקבלו בטיפול ה-IVF של תשעת הזוגות.

פרופ' אורביטו הסביר ל"דוקטורס אונלי": "ייצור ביציות וזרע הוא תהליך שנמשך כשלושה חודשים ויכול להיות מושפע לרעה מתהליכים דלקתיים כמו זה המתרחש בגוף בעת מחלת חום או וירוס כמו קורונה. במקרה זה, מצאנו כי שיעור העוברים האיכותיים שהתקבלו בטיפולי ההפריה החוץ גופית בקרב זוגות שאחד מהם חלה בקורונה היתה ירודה יותר והובילה לסיכויים קטנים יותר להשרשה ולכניסה להריון".

לדברי פרופ' אורביטו, המסקנה העולה מהמחקר היא כי יש לדחות את תחילת טיפולי ההפריה החוץ גופית לאחר החלמה מקורונה למשך שלושה חודשים לפחות, על מנת לאפשר ייצור ביציות וזרע שלא נחשפו לדלקת שיוצר הנגיף.

נושאים קשורים:  פרופ' ראול אורביטו,  שיבא,  טיפולי פוריות,  IVF,  מחקר ישראלי,  19-COVID,  קורונה,  חדשות
תגובות