שחפת

גורמי סיכון לתמותה מוקדמת בחולים עם שחפת ריאתית שהתקבלו לחדר המיון

חוקרים מצאו מודל ניבוי לתמותה מוקדמת משחפת ריאתית

11.05.2021, 17:56
טיפול בחדר מיון (צילום: אילוסטרציה)

התמותה של חולים עם שחפת ריאתית (TB) אשר אושפזו במחלקות חירום היא גבוהה. מחקר זה נועד לנתח את גורמי הסיכון הקשורים לתמותה מוקדמת ולעצב ציון סיכון על סמך פרמטרים פשוטים. במחקר פוטנציאלי זה בקבוצת הביקורת נכללו חולים שאושפזו במיון בבית חולים לשחפת שאליו הופנו. גורמי סיכון קליניים, רדיולוגיים, ביוכימיים ומיקרוביולוגיים הקשורים למוות הושוו בין חולים שמתו תוך שבוע מהקבלה (קבוצת מקרים) לבין אלו ששרדו (קבוצת ביקורת).

49 מתוך 250 חולים (19.6%) חוו תמותה מוקדמת. ניתוח רגרסיה לוגיסטית מרובה הראה כי ריווי חמצן (SaO2) ≤90%, תת תזונה חמורה, טכיפניאה, טכיקרדיה, לחץ דם נמוך, מחלה מתקדמת על פי צילום חזה, אנמיה קשה, היפונתרמיה, היפופרוטאינמיה והיפרקפניה היו קשורים באופן עצמאי ומשמעותי לתמותה מוקדמת. מערכת ניקוד קלינית תוכננה בנוסף לריבוד הסיכון למוות על ידי בחירת חמישה פרמטרים פשוטים (SpO2≤90%, טכיפניאה, לחץ דם נמוך, מחלה מתקדמת לפי צילום חזה וטכיקרדיה). מודל זה ניבא תמותה מוקדמת עם ערך ניבוי חיובי של 94.88% וערך ניבוי שלילי של 19.90%.

לסיכום, מערכת הניקוד המבוססת על פרמטרים פשוטים עשויה לסייע בהפניית חולים קשים בשלב מוקדם לרמה גבוהה יותר של טיפול (טיפול נמרץ) כדי להפחית את התמותה, לשפר את אחוזי ההצלחה, למזער את הצורך בשיקום ריאתי ולמנוע השלכות לאחר הטיפול.

מקור: 

R.singla et al. (2020). Pulmonology. https://doi.org/10.1016/j.pulmoe.2020.02.002

נושאים קשורים:  שחפת,  גורמי סיכון,  תמותה,  שיקום ריאות,  טיפול נמרץ,  מחקרים
תגובות