COVID-19 בישראל

ב"מודרנה" יבקשו את אישור ה-FDA לחיסון הקורונה בילדים

בניסוי בתרכיב החיסון שערכה החברה בקרב בני 17-12 נמצאה יעילות של 100% וללא תופעות לוואי משמעותיות | במשרד הבריאות נבדקת האפשרות להציע את החיסון כהמלצה וללא לחץ על ההורים

תרכיב החיסון נגד נגיף הקורונה של חברת מודרנה. צילום: שאטרסטוק

לאחר שגם חברת מודרנה דיווחה אמש (ג') כי תרכיב החיסון שלה נגד קורונה הוכיח את יעילותו הרבה גם בקרב בני 17-12, היא תבקש מה-FDA אישור שימוש גם לקבוצת גיל זאת. בכך הצטרפה ל"פייזר" שקיבלה כבר אישור דומה עבור בני 15-12. במצב הנוכחי, התרכיבים נמצאו יעילים לכלל האוכלוסיה החל מגיל 12 ומעלה, בכל קבוצות הגיל שבהן נבחנו.

"מודרנה" דיווחה כי 3,732 נסיינים בגיל 17-12 השתתפו בניסוי, כשני שלישים מהם קיבלו שתי מנות. לא היו מקרים של קורונה סימפטומטית בקרב מחוסנים בשתי מנות של התרכיב, כלומר היעילות היא 100%. כמו בניסויים של "פייזר", לא היו תופעות לוואי חמורות, אלא קלות בלבד, זמניות וחולפות. כל משתתפי הניסוי יימצאו במעקב למשך שנה לאחר קבלת מנת החיסון השנייה.

בתוך כך, צוותי המומחים השונים במשרד הבריאות בישראל ממשיכים לדון בהמלצה שהחיסון יוצע בארץ גם לבני 12 ומעלה. בין השאר מוצע להסתפק במנת חיסון אחת כדי לצמצם סיכון לתופעת הלוואי של דלקת בשריר הלב ובקרום הלב, עליה הצטברו כ-70 דיווחים. היא הופיעה בקרב המתחסנים הצעירים לרוב בעיקר לאחר מנת החיסון השנייה. משרד הבריאות טרם קיבל החלטה סופית בכל הנוגע לחיסון בני 15-12 אף על פי שנרשם לשימוש בארץ על ידי אגף הרוקחות גם עבור קבוצת גיל זאת. דיון נוסף אמור להתקיים בימים הקרובים בצוות לטיפול במגיפות (צט"מ).

בדיון אמש בראשות מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, מסרה דוברות המשרד, השתתפו מומחים ברפואת ילדים, בריאות הציבור, קרדיולוגיה ואחרים. נבדקת האפשרות להציע את החיסון ללא לחץ על ההורים ורק כהמלצה מבלי לחייב זאת.

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, אמר: "נדרשת סבלנות עד שנגיע להמלצה סופית לגבי חיסון המתבגרים הצעירים. הדיונים בנושא מראים על הזהירות הרבה ועל כך שאין לחץ כיוון שהמחלה נמצאת ברמה אפס. כל הנתונים נבדקים ומנותחים לפרטי פרטים כדי שההחלטה הסופית תהיה מגובה במלוא הנתונים וההשלכות שיש לחיסון. אנחנו יותר זהירים מהאמריקאים בנושא הזה".

פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג ומומחה בבריאות הציבור, צוטט ב"ישראל היום": "אני עוקב בדאגה אחרי השיח הלעומתי בנוגע לחיסון בני הנוער. המציאות מורכבת, יש יתרונות וחסרונות וגם אי ודאות. יש לאפשר חיסון לכל מתבגר שהוא שהוריו מעוניינים בכך. המגיפה העולמית טרם הסתיימה. החיסונים שפותחו הם בעלי פרופיל בטיחות ויעילות טובים וצריך להמשיך ולעקוב אחרי השפעותיו ובפרט לחקור חשד לקשר האפשרי למיוקרדיטיס. הסיכון לרוב בני הנוער ממחלת הקורונה נמוך. החיסון יכול לתרום אבל איננו צפוי לשנות מהותית את חסינות כלל האוכלוסיה".

נושאים קשורים:  מודרנה,  חיסון ילדים,  חדשות,  19-COVID,  פרופ' חגי לוין,  משרד הבריאות,  חיסונים,  פרופ' צחי גרוסמן
תגובות