COVID-19 עולמי

מעתה אימרו וריאנט אלפא: וריאנטים הקורונה ייקראו באותיות יווניות

שיום הוריאנטים על פי המדינות שבהן אובחנו לראשונה יוצר סטיגמה ואפליה, הודיע ה-WHO | שמותיהם המדעיים בספרות ובאותיות רומיות לא ישונו

וריאנט של נגיף הקורונה. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי הודיע הבוקר (ג') כי מעתה והלאה שמותיהם של הוריאנטים השונים של נגיף הקורונה יישאו את האל"ף-בי"ת היווני ולא את שמות המקומות שבהם אובחנו לראשונה. הצעד הזה מיועד "למנוע סטיגמה ואפליה", כך הודיע ה-WHO.

הוריאנט הבריטי, שלעתים גם הוסיפו לשמו את שם המחוז שבו אובחן לראשונה - מחוז קנט, ונשא את המספור B.1.1.7, ייקרא מעתה וריאנט אלפא. הוריאנט הדרום אפריקאי עם המספור B.1.351 ייקרא וריאנט בטא ואילו הוריאנט הברזילאי (P.1) ייקרא מעתה וריאנט גמא. הוריאנט ההודי (B.1.617.1) ייקרא בהתאם וריאנט דלתא. ככל שיתגלו וריאנטים נוספים הם ייקראו הלאה בהתאם לשמות האותיות באל"ף-בי"ת היווני.

החלטה על שינוי השמות באה לאחר חודשים ארוכים של דיונים "ולאחר שיקול דעת מצד טובי המומחים", כך הודיע ה-WHO. בדיונים הוצעו רעיונות שונים לשמות הוריאנטים, ביניהם אלים במיתולוגיה היוונית. בדיונים נטלו חלק בקטריולוגים, וירולוגים ומומחים אחרים. ה-WHO קרא לממונים על מערכות בריאות, ממשלות ולתקשורת הבינלאומית לאמץ את השמות החדשים.

עם זאת, לא יוחלפו שמות המדעיים של הוריאנטים שנושאים את המספור והסימון באותיות רומיות ובנקודות כפיסוק בין המספרים. בדיווחים על ממצאים חדשים שיפורסמו בכתבי עת מקצועיים יוכלו החוקרים ואף יידרשו להשתמש בסימון הנ"ל.

ראוי גם לציין כי מחלות מקבלות לעתים קרובות מאוד את שמות המקומות שבהן החלה התפרצותן או ששם מקורן כמו נגיף האבולה על שם נהר בקונגו. לעומת זאת, הקישור בין מקור המחלה לשמה במקרים של מחלה חדש נחשב למזיק, כמו למשל "השפעת הספרדית". לא מכבר ממשלת הודו הורתה למדיה החברתית ולכלי התקשורת שלא להשתמש בשם "וריאנט הודי", "משום שזה עניין רגיש שמוביל להטלת אשמה במדינה כאילו לא ניהלה נכון את הטיפול במגיפה בתחומה".

נושאים קשורים:  וריאנטים,  נגיף הקורונה,  19-COVID,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות
תגובות