חדשות

גידול סרטני בתלת מימד - אבחון מתקדם לסרטן הריאות ב"כרמל"

באמצעות טכנולוגיה חדשנית לאבחון סרטן ריאות ותוכנה ייחודית אובחן לראשונה במרכז הרפואי כרמל בחיפה גידול סרטני בריאות בתלת מימד

הנגע בריאות כפי שנראה בתלת מימד. צילום: אלי דדון/ דוברות ה"כרמל"

במרכז הרפואי כרמל בוצעה בדיקה ייחודית לאבחון מתקדם של גידולים סרטניים או חשודים כסרטניים בריאות באמצעות טכנולוגיית ניווט ותלת מימד. הבדיקה בוצעה תחת מכשיר ה-Cone beam C.T ובאמצעות ברונכוסקופ דק במיוחד לעומק הריאה. הרופאים הצליחו בעזרת ניווט מתקדם לדגום ביופסיה מגידול בריאות בתלת מימד ובכך למנוע מהחולה ניתוח גדול ומורכב.

"אחת הבעיות המרכזיות בתפוצת סרטן הריאות הינה שהריאות אינן חשות בכאב, והמטופל לא מרגיש ולא יודע שהוא בכלל חולה", מסביר ד"ר אמיר אברמוביץ, מנהל היחידה לרפואת ריאות פולשנית ומי שביצע ב"כרמל" את הפעולה החדשנית.

ד"ר אמיר אברמוביץ, מנהל היחידה לרפואת ריאות פולשנית ב"כרמל" במהלך הבדיקה בחדר האנגיו. צילום: דוברות בית החולים

"כיום מבוצעות בקהילה ובבתי החולים יותר ויותר בדיקות CT למטופלים רבים, מה שמוביל ליותר מקרים של גילוי ממצאים וגידולים חשודים בשלב מוקדם יחסית, המאפשר ריפוי על ידי הסרה ניתוחית. הממצאים החשודים מצריכים מאיתנו, רופאי הריאות, בירור מעמיק יותר לטיב הגידול כדי לדעת האם מדובר בגידול סרטני שיש להסירו, או האם מדובר בנגע שפיר שמצריך רק מעקב".

מנהל מכון הריאות ב"כרמל", פרופ' יוחאי אדיר, מציין כי על פי הסטנדרט הרפואי המקובל כיום בעולם, הבירור העדכני לגידולי סרטן הינו לקיחת דגימה מהגידול עצמו ובדיקת הרקמה החשודה במעבדה פתולוגית. אולם, יש לא מעט גידולים קטנים בדרכי האוויר או גידולים שדרכי ההגעה אליהם מורכבות או מופרעות על ידי איברים קרובים. הדרכים המקובלות כיום לביצוע ביופסיה הן או באמצעות ניתוח, על כל ההשלכות והסיבוכים האפשריים שבו, או הגעה לגידול באמצעות צינור אופטי (ברונכוסקופיה), צינור גמיש העובר דרך צינורות הנשימה בצורה לא פולשנית.

המטופל, תושב הצפון בן 65 שסבל ממחלת ריאות מתקדמת, הגיע ל"כרמל" עם נגע חשוד לסרטן שהתגלה בבדיקת CT. באמצעות ברונכוסקופ דק במיוחד בעובי של כ-3 מ"מ וכשהוא נעזר במערכת הניווט החדשה שהופעלה לראשונה ב"כרמל", הצליח ד"ר אברמוביץ לאתר ולראות בתלת מימד את הגידול הקטן. הברונכוסקופ הדקיק נווט בדיוק מרבי לאמצע הגידול, והרקמה החשודה נדגמה בכמות מספקת לביצוע הבדיקה הפתולוגית לזיהוי הסרטן.

את הפעולה, הנעשית תחת הרדמה מלאה בחדר האנגיו, ביצע ד"ר אברמוביץ באמצעות מכשיר ה-Cone beam C.T כשהוא משתמש בטכנולוגיית הניווט ותלת המימד המאפשרת שחזור והצגה מדויקת של הנגע החשוד ומציגה את הדרך הטובה והבטוחה ביותר להגיע אל הנגע. הבדיקה, שבוצעה בסיוע צוות מחלקת ההרדמה וטכנאי האנגיו דוד הילאי, ארכה כ-30 דקות בלבד ולמחרת השתחרר המטופל לביתו.

"במצב רגיל במקרים כמו של המטופל הזה, בגלל מורכבות מיקום הגידול וגודלו, היינו צריכים להיכנס עם עימו לחדר הניתוח, לניתוח לא פשוט עם כל המשמעויות של הרדמה, ניתוח והחלמה ארוכה", מסביר ד"ר אברמוביץ. "כעת, בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת, ביצענו את האבחנה בבדיקה לא פולשנית ללא כאב, והמטופל כבר הלך למחרת לביתו. מדובר בקפיצה טכנולוגית משמעותית העוזרת לנו להעניק למטופלים שלנו אבחון מהיר ומדויק בצורה לא פולשנית ועם תוצאות מדויקות מאוד".

נושאים קשורים:  אבחון סרטן ריאות,  ביופסיה.,  חדשות,  בית החולים הכרמל,  Cone beam C.T,  פרופ' יוחאי אדיר,  ד"ר אמיר אברמוביץ
תגובות
אנונימי/ת
12.07.2021, 20:37

מותר היה לכותב להזכיר את האפשרות של ביופסיה בהנחיית CT, מוצא יותר חומר לפתולוגיה, מתבצע בהרדמה מקומית והחולה משוחרר אחרי שעתיים

13.07.2021, 06:47

מדובר בנגעים שאינם נגישים לביופסיה תחת ct או כאלה המעמידים את המטופל בסיכון גבוה מאוד לחזה אוויר בשיטה שהזכרת . נגעים הניתנים לדגימה קלה ובטוחה תחת ct אנו בעצמינו מפנים …..

13.07.2021, 06:49

וככלל תחת CT מוצא הרבה פחות חומר לפתולוגיה ובדיקות נוספות מהשיטה המתוארת בכתבה .

13.07.2021, 06:52

המטופל הניזכר בכתבה לדוגמא הופנה אלינו לאחר שניפסל לדגימה עי מבצעי הביופסיה תחת CT …