מחקרים

האם פעילות גופנית משפרת את התפקוד הביו-אנרגטי של טסיות הדם?

חוקרים בחנו את ההשפעה של פעילות גופנית בקרב חולי מחלת עורקים היקפית, ומצאו כי היא מביאה לשיפור בתפקוד הביו-אנרגטי ולעליה בתפקוד ובאיכות החיים

אורח חיים בריא, ריצה ופעילות גופנית (צילום: אילוסטרציה)

פעילות גופנית הינה בעלת השפעה על הסיכון לפקקת כלי דם בחולים עם מחלה של העורקים ההיקפיים (PAD), והתפקודים המיטוכונדריאליים בטסיות הדם כרוכים בביו-אנרגטיקה התאית ובתהליכי התרומבוגנזה.

במחקר שפורסם בכתב העת Thrombosis and Haemostasis ביקשו החוקרים להבהיר את ההשפעה של פעילות גופנית (cycling exercise training - CET) על הביו-אנרגטיקה המיטוכונדריאלית בטסיות הדם בקרב חולי PAD.

במחקר נכללו ארבעים מטופלים הסובלים מ-PAD שנבחרו באופן אקראי. 20 מתוכם עסקו בשיקום כללי עם CET (כלומר, פעילות גופנית על סף האוורור למשך 30 דקות/יום, 3 ימים בשבוע), ו-20 שימשו כקבוצת ביקורת שעסקה בשיקום כללי בלבד למשך 12 שבועות. החוקרים השתמשו בניתוח גזים אוטומטי למדידת הקיבולת האירובית המערכתית, ונעזרו ברספירומטריה ברזולוציה-גבוהה להערכת הביו-אנרגטיקה המיטוכונדריאלית של טסיות הדם בה נכללו תהליך הזרחון החמצוני ושרשרת העברת האלקטרונים.

תוצאות הניסוי הראו כי שיקום כללי יחד עם אימון CET למשך 12 שבועות הביא לשיפור מובהק במספר פרמטרים: עליה ב-VO2peak ומיתון שיפוע ה-VE-VCO2; עליה ב-ABIי(ankle-brachial index) במנוחה והגברה של תגובת תפוקת הלב לפעילות; הגדלה של המרחק שנגמא בבדיקת 6 דקות הליכה ועליה בציוני הרכיבים הפיזיים והנפשיים של שאלון ה-Short Form-36; וכן שיפור הקיבולת של הזרחון החמצוני ושרשרת העברת האלקטרונים במיטוכונדריות של טסיות הדם, באמצעות הפעלת מסלול תלוי FADH2 (קומפלקס II).

יתר על כן, שינויים ברמות ה-VO2peak נקשרו באופן חיובי לשינויים בתהליך הזרחון החמצוני בטסיות הדם.

לעומת זאת, לא זוהו שינויים מובהקים בקיבולת האירובית המערכתית, בביו-אנרגטיקה המיטוכונדריאלית של טסיות הדם ובאיכות החיים הקשורה לבריאות (HRQoL) בקבוצה שעסקה בשיקום כללי בלבד.

לסיכום, מנתוני המחקר עולה כי פעילות CET מביאה ביעילות להגברת היכולות הביו-אנרגטיות המיטוכונדריאליות בטסיות הדם באמצעות שיפור הפעילות של קומפלקס II בחולים הסובלים מ-PAD. יתר על כן, משטר פעילות הגופנית זה מביא לשיפור ביכולת הפעילות הגופנית התפקודית, וכתוצאה מכך לשיפור ה-HRQoL בחולי PAD.

מקור: 

Lin, ML et al. Thrombosis and Haemostasis. 2021 Jul;121(7):900-912.doi: 10.1055/s-0040-1722191.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרישה,  טסיות,  מחלת עורקים היקפיים,  מיטוכונדריה,  פעילות גופנית
תגובות