מחקרים

האם ישנו טיפול בחסר באוסטאופורוזיס לאחר שבר דחיסה בחוליות?

חוקרים מצאו כי למרות ההמלצות, ישנם תת-הערכה ותת-טיפול באוסטאופורוזיס בקרב מטופלים שסבלו משבר דחיסה בחוליות עמוד השדרה עקב נפילה עם אנרגיה נמוכה

אוסטיאופורוזיס. אילוסטרציה

למרות שעל פי ההמלצות המובאות בקווים המנחים העדכניים יש לבצע הערכה מקיפה של בריאות העצמות לאחר שבר, מחקרים רבים הראו כי אין יישום עקבי של הערכה וטיפול באוסטיאופורוזיס לאחר שברים על רקע שבריריות יתר (fragility).

מטרתו העיקרית של מחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons הייתה לבחון את שיעורי ההערכה והטיפול באוסטיאופורוזיס בקרב חולים בוגרים לאחר שברי דחיסה באנרגיה נמוכה של חוליות עמוד השדרה החזי-מותני (thoracolumbar).

החוקרים העריכו באופן רטרוספקטיבי את כל החולים מגיל 60 ומעלה שהגיעו למרכז טראומה אקדמי יחיד עם שבר דחיסה חריף בחוליות עמוד השדרה החזי-מותני לאחר נפילה מגובה הקרקע, בין השנים 2016 ו-2020.

השיעור של ביצוע בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס באמצעות בדיקת DEXA ושל התחלת טיפול תרופתי למחלה, הוערכו בארבע נקודות זמן: לפני הפציעה, במהלך האשפוז, ובמועד ההתחלה והסיום של המעקב אצל הרופא המטפל במסגרת רפואה ראשונית. בנוסף, נבחנו שיעור הנפילות העוקבות, קיומם של שברים משניים עקב שבריריות, ובוצע חישוב של התמותה השנתית והתמותה הכוללת.

במחקר נכללו 52 מטופלים בגיל ממוצע של 83 שנים עם שברים בחוליות של עמוד השדרה החזי או המתני לאחר נפילה מגובה הקרקע.

במשך מעקב סופי ממוצע של 502 ימים, רק 10 מטופלים (19.2%) קיבלו טיפול תרופתי לאוסטיאופורוזיס ורק 6 (11.5%) עברו הערכה באמצעות בדיקת DEXA לאחר הפגיעה.

25 חולים (48%) סבלו מנפילה אחת לפחות לאחר תקופת זמן ממוצעת של 164 ימים ממועד הפציעה הראשונית. 11 חולים עם נפילות עוקבות חוו שבר נוסף על רקע שבריריות עקב הנפילה, כולל שש פציעות ניתוחיות. שיעור התמותה לשנה בקרב 52 החולים עמד על 26.9%, ושיעור התמותה הכולל עמד על 44.2% בסיום המעקב.

לסיכום, אוסטאופורוזיס נותרה בעיה מרכזית בעולם בריאות הציבור, בהיותה משפיעה באופן ניכר על איכות החיים והעלות שמשלמת מערכת הבריאות. המחקר הנוכחי מדגים את הצורך בשיפור ההערכה והטיפול באוסטאופורוזיס בקרב מטופלים שסבלו משבר דחיסה בחוליות.

מקור: 

Haffner, MR et al. Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons. 2021 Sep 1;29(17):741-747. doi: 10.5435/JAAOS-D-20-01132

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוסטאופורוזיס,  שבר,  שברים בחוליות
תגובות