מחקרים COVID-19

מחקר נורבגי: חולי קורונה סבלו מבעיות לב חודשים אחרי האשפוז

לאנשים שהחלימו מקורונה היה סיכון גבוה פי שניים לסבול מירידה בתפקוד הדיאסטולי וכן מתפקוד לקוי של הלב שלושה עד ארבעה חודשים לאחר השחרור מבית החולים

רישום אק"ג. אילוסטרציה

חולים שאושפזו בשל מחלת קורונה חמורה הציגו תפקוד לקוי של הלב בבדיקת אקו לב שלושה עד ארבעה חודשים לאחר השחרור מבית החולים. כך עולה ממחקר שנערך בנורבגיה ופורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי.

המחקר נערך בשישה בתי חולים וכלל אנשים שאושפזו לפני שהחיסונים נגד קורונה היו זמינים. בוצעו בדיקות אקו לב ובדיקות ECG של 24 שעות לחולי קורונה שלושה עד ארבעה חודשים לאחר ששוחררו מאשפוז והשוו את התוצאות לקבוצות ביקורת. 204 חולי קורונה השתתפו במחקר. הגיל הממוצע של קבוצת חולי הקורונה היה 58.5, 44% מהם היו נשים. החולים התנדבו למחקר לאחר שאושפזו עם קורונה בין החודשים פברואר עד יוני 2020.

חולי הקורונה עברו בדיקות אקו לב 102 יום (חציוני) לאחר השחרור מבית החולים. בהשוואה לקבוצות ביקורת, ב-204 חולי הקורונה היה סטריין אורכי של החדר הימני גרוע יותר (RVLS, הבדל ממוצע משוער של 1.5%, 95% Clי0.5­-2.6), מידת תנועתיות של טבעת המסתם הטריקוספידלי נמוכה יותר (0.10- ס"מ, 95% Clי-0.14 - -0.05) ומדד לב (Cardiac index) נמוך יותר (0.26 ליטר לדקה למטר רבוע, 95% Clי-0.4 - -0.12).

לאנשים שהחלימו מקורונה היה סיכון גבוה פי שניים לסבול מירידה בתפקוד הדיאסטולי (30% לעומת 15% בקבוצת הביקורת). לעומת זאת, לקבוצת מחלימי הקורונה היה סטריין אורכי של החדר השמאלי (LV GLS) מעט טוב יותר (0.8% לעומת קבוצת הביקורת, 95% Clי-1.3 - -0.2), בהתאם למחקרים אחרים שהראו שאין הרבה מקרים של חוסר תפקוד של החדר השמאלי אחרי מחלת קורונה.

ניתוח אק"ג של 24 שעות של חולי הקורונה הראה של-27% מהם היו הפרעות קצב. לא ברור כיצד הפרעות קצב אלו – בעיקר התכווצויות חדרים מוקדמות (18%) וטכיקרדיית חדרים לא מתמשכת (5%) – היו קשורות לקורונה, ציינו החוקרים. כמו כן, קוצר נשימה ועייפות מתמשכים היו שכיחים בקרב החולים, אך לא היו קשורים לתפקוד לקוי של הלב.

החולים שהזדקקו לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ היו מדדי RVLS מעט גרועים יותר מאלה שלא נזקקו לטיפול נמרץ, אך מלבד מדד זה, תפקודי הלב שלהם היו דומים. החוקרים ציינו שלא ניתן היה לנתח נתוני RVLS ו-LV GLS ב-19% ו-8% מהחולים, בהתאמה, וכי דיווחים על יתר לחץ דם ומחלות לב התקבלו מהחולים עצמם.

מחקר קודם הראה שאצל אנשים שחלו במחלת קורונה קלה, לא נמצאו שינויים במבנה הלב או תפקודו שישה חודשים אחרי ההחלמה.

נושאים קשורים:  קורונה,  מחקר,  19-COVID,  הפרעה בתפקוד הלב,  חדשות
תגובות