מחקרים

הימצאות מצבי שריר-שלד בקרב מטופלים עם פסוריאזיס

ישנה שכיחות מוגברת של תחלואת שריר-שלד בקרב מטופלים עם פסוריאזיס

כאב גב תחתון בנשים. אילוסטרציה

הקשר בין דלקת עור פסוריאטית ופסוריאזיס מוכר בספרות, עם זאת ישנם הטוענים כי מצבי שריר-שלד אחרים יכולים גם כן להיות שכיחים יותר במטופלים עם פסוריאזיס ביחס לאוכלוסייה הכללית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לתאר את ההימצאות של פאנל רחב של מצבי שריר-שלד, בקבוצת מטופלים עוקבים עם פסוריאזיס בהתאם לפנוטיפ העורי.

מחקר זה היה מחקר חתך אשר כלל 148 מטופלים עוקבים אשר הגיעו לייעוץ עבור פסוריאזיס העור שלהם במחלקת העור במרכז השלישוני Cochin בפריז, צרפת. במסגרת המחקר, לאחר פגישת הייעוץ עם רופא עור, ערך ראומטולוג ראיון פרונטלי ובו אסף מידע אשר כלל משתנים דמוגרפיים, תחלואה נלווית, מידע אודות הפסוריאזיס, מצבי שריר-שלד והטיפולים שקיבלו.

תוצאות המחקר הראו כי מתוך 148 מטופלים, 122 (82%) סבלו ממצב שריר-שלד אחד לפחות. מצב השריר-שלד הנפוץ ביותר שנרשם היה כאב גב מכני, אשר הודגם ב-98 (66%) מטופלים. עוד נמצא כי בקרב 19 (13%) מטופלים נרשמה תחלואה בספונדילוארתריטיס שמתוכה 95% מהמקרים היו דלקת מפרקים פסוריאטית. עבור כלל מצבי השריר-שלד, פנוטיפ הפסוריאזיס הדומיננטי היה פסוריאזיס וולגריס. כמו כן, ההימצאות של פנוטיפים אחרים של פסוריאזיס השתנתה לפי המחלה. כך למשל בספונדילוארתריטיס, שלושת סוגי הפסוריאזיס הדומיננטיים היו פסוריאזיס וולגריס (82%), מעורבות של הקרקפת (76%) ופסוריאזיס הפוכה (65%).

ממחקר זה עולה כי ישנה הימצאות גבוהה יותר של כל מצבי השריר-שלד שנבדקו בקרב מטופלים עם פסוריאזיס ביחס לאוכלוסייה הכללית. מידע זה מציע כי פסוריאזיס עורית קשורה ככל הנראה למצבי שריר-שלד שונים ולא רק לדלקת מפרקים פסוריאטית.

מקור:

Scali E. et al. Minerva Medica (2022). https://doi.org/10.1007/s00296-022-05099-z

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  מחלות שריר שלד,  ספונדילוארתריטיס
תגובות