מחקרים

אופיואידים אינם בטוחים יותר מ-NSAIDs בחולי דלקת מפרקים שגרונית

חולי דלקת מפרקים שגרונית אשר החלו טיפול עם אופיואידים חוו שיעור דומה של אירועים קרדיווסקולריים חמורים בהשוואה לחולים שהחלו טיפול עם NSAIDs

נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, NSAID, כדורים (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Annals of the Rheumatic Diseases', מטרת החוקרים הייתה להעריך את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים חמורים (MACE: major adverse cardiovascular event) בחולי דלקת מפרקים שגרונית (RA) שהחלו טיפול עם אופיואידים, בהשוואה לאלו שהחלו טיפול עם תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAIDs).

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר עוקבה על משתמשים חדשים עם משוון (comparator) פעיל בקרב חולי RA מתוך ה-FORWARD,יThe National Databank for Rheumatic Diseases, עם השתתפות למשך תקופה של שנה לכל הפחות, בין השנים 1998 ל-2021.

כל חולה שהחל טיפול עם אופיואידים הותאם באמצעות ציוני נטייה (PS: propensity scores) לשני חולים שהחלו טיפול עם NSAID. המטופלים היו במעקב עד להופעת התוצא המרוכב של MACE (אוטם שריר הלב, שבץ מוחי, אי ספיקת לב, תמותה קרדיווסקולרית (CVD), תרומבואמבוליזם ורידי (VTE)), ותמותה מכל סיבה. הסיכון לתוצאים הוערך באמצעות מודל הסיכונים הפרופורציונליים של קוקס, עם תקנון למשקלי PS וכן למשתני שונות משותפת לא מאוזנים.

מתוצאות החוקרים עולה כי מתוך 6,866 חולים שהחלו טיפול עם אופיואידים ו-13,689 חולים שהחלו טיפול עם NSAIDs, אירעו 212 MACE לעומת 253 (20.6/1,000 שנות אדם (PY) לעומת 18.9/1,000 PY) ו-144 מקרי תמותה לעומת 150 (13.5/1,000 PY לעומת 10.8/1,000 PY), בהתאמה.

הסיכון ל-MACE תחת הטיפול עם אופיואידים היה דומה לזה שנצפה תחת טיפול עם NSAIDs (יחס הסיכונים, 1.02; רווח בר-סמך של 95%,  0.85 עד 1.22). עם זאת, לפי מודלים משוקללי PS, התמותה מכל סיבה תחת הטיפול עם אופיואידים הייתה גבוהה יותר ב-33% לעומת זאת שנצפתה תחת הטיפול עם NSAIDs (יחס הסיכונים, 1.33; רווח בר-סמך של 95%, 1.06 עד 1.67).

עוד עולה מתוצאות החוקרים כי מבין התוצאים הפרטניים של MACE, הסיכון ל-VTE נוטה להיות גבוה יותר בקרב אלו שהחלו טיפול עם אופיואידים, לעומת בקרב אלו שהחלו טיפול עם NSAIDs (יחס הסיכונים, 1.41; רווח בר-סמך של 95%, 0.84 עד 2.35). כמו כן, טיפול עם אופיואידים חזקים יותר נקשר עם סיכון גבוה יותר לתמותה מכל סיבה ול-VTE לעומת אופיואידים חלשים, ובהשוואה ל-NSAIDs. נתונים אלו מעידים על קשר תלוי מינון.

לסיכום, חולי RA שטופלו עם אופיואידים הראו סיכון דומה ל-MACE בהשוואה לטיפול עם NSAIDs, אך עם שיעור גבוה יותר של תמותה מכל סיבה, וככל הנראה גם של VTE. החוקרים מציינים כי ממצאיהם מצביעים על כך שהטיפול עם אופיואידים אינו בטוח יותר מ-NSAIDs, וזאת בניגוד לסברה הקיימת.

מקור:

Ozen G, Pedro S, Michaud K. Major adverse cardiovascular events and mortality with opioids versus NSAIDs initiation in patients with rheumatoid arthritis. Annals of the Rheumatic Diseases 2023;82:1487-1494.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אופיואידים,  דלקת מפרקים שגרונית,  NSAIDs,  אירועים קרדיווסקולריים,  תרומבואמבוליזם ורידי
תגובות