חדשות

שימוש יתר באנטיביוטיקה לחולי קורונה גרם לעלייה בעמידות לטיפול

רק ל-8% מחולי הקורונה המאושפזים היו זיהומים חיידקיים שהצריכו מתן אנטיביוטיקה, אך כ-75% מהחולים טופלו באנטיביוטיקה | בארגון הבריאות העולמי סבורים כי זו הסיבה להחמרת העמידות האנטי-מיקרוביאלית

סוגי אנטיביוטיקה. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הודיע ביום ו' כי נתונים חדשים מעידים על שימוש מוגזם באנטיביוטיקה במהלך מגיפת הקורונה ברחבי העולם. בארגון מעריכים כי זו הסיבה להחמרה של התפשטות השקטה של עמידות אנטי-מיקרוביאלית (antimicrobial resistance - AMR).

"בעוד שרק ל-8% מהחולים המאושפזים עם הנגיף COVID-19 היו זיהומים חיידקיים המצריכים אנטיביוטיקה, שלושה מתוך ארבעה או כ-75% מהחולים טופלו באנטיביוטיקה בתקווה שזה יסייע לחולים", נכתב בדו"ח.

בארגון הבריאות העולמי מעריכים כי השימוש באנטיביוטיקה נע בין 33% לחולים במערב האוקיינוס ​​השקט, ל-83% במזרח הים התיכון ובאזורי אפריקה. בין השנים 2020 ל-2022, פחת מספר המרשמים לאנטיביוטיקה באירופה ובאמריקה, בעוד שבאפריקה שיעורם עלה.

השיעור הגבוה ביותר של שימוש באנטיביוטיקה - ממוצע גלובלי של 81% - נצפה בקרב חולי קורונה חמורה או קריטית. במקרים קלים או מתונים היתה שונות ניכרת בין האזורים, עם השימוש הגבוה ביותר באזור אפריקה (79%).

המחקר מצא שאנטיביוטיקה המסווגת WATCH (המיועדת רק למספר ספציפי ומוגבל של תסמונות זיהומיות) נרשמה בעיקר ברחבי העולם.

עוד דווח כי הטיפול באנטיביוטיקה לא שיפר את התוצאות הקליניות עבור חולי קורונה, אך הוא עלול ליצור נזק לחולים שאין להם זיהום חיידקי, בהשוואה לאלה שאינם מקבלים אנטיביוטיקה, מה מדגיש את הצורך הדחוף למתן את השימוש באנטיביוטיקה כדי למזער השלכות שליליות מיותרות הן לחולים והן לאוכלוסיה הכללית.

בארגון הבריאות ממתינים להשלמת ההערכה שיטתית של הממצאים על מנת לעדכן את ההמלצות ביחס להנחיות לניהול קליני של הטיפול בנגיף.

הממצאים מבוססים על נתונים מהפלטפורמה הקלינית העולמית של ארגון הבריאות העולמי לקורונה, שנאספו מכ-450,000 חולים שאושפזו עם המחלה ב-65 מדינות בין ינואר 2020 למרץ 2023. ממצאי המחקר הוצגו בפוסטר של ארגון הבריאות העולמי בקונגרס העולמי של European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases ESCMID, שהתקיים בברצלונה, ספרד, בראשית השבוע.

ממצאים אלה מדגישים את הצורך החשוב במשאבים נאותים במאמצים לשיפור רישום אנטיביוטיקה ברחבי העולם, והם רלוונטיים במיוחד לדיון לקראת הישיבה הקרובה של העצרת הכללית של האו"ם בנושא AMR שתתקיים בספטמבר הקרוב.

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  שימוש יתר באנטיביוטיקה,  חדשות,  עמידות אנטי מיקרוביאלית,  19-COVID,  ארגון הבריאות העולמי