חדשות

ב"ספרא" ביצעו צנתור כפול לסגירת PDA בתאומות פגות

הדוקטוס אצל התאומות הפגות לא נסגר, ניסיון לטפל בתרופות לא צלח והרופאים ב"ספרא" החליטו לבצע צנתור מלעורי, פרוצדורה שנהוג לבצע רק בסביבות גיל שנתיים

התאומות הפגות לאחר הצנתור. צילום: דוברות "ספרא"

בבית החולים ספרא לילדים ביצעו צנתור כפול לתאומות פגות בנות חודש שהדוקטוס, העורק המחבר בין עורק הריאה לאבי העורקים, לא נסגר אצלן לאחר הלידה.

התאומות נולדו בחודש השישי להריון לאחר אשפוז של האם במשך כחודש בעקבות צירים מוקדמים. כיוון שהדוקטוס לא נסגר וניסיון לטפל בכך בתרופות לא צלח, החליטו הרופאים על צנתור מלעורי, שבו בדרך כלל משתמשים רק בסביבות גיל שנתיים.

"עד לא מזמן היה נהוג לבצע סגירת PDA - צנתור עורקני - בניתוח פולשני בסביבות גיל שנתיים", מסבירה ד"ר שרון בוריק-חיגר, קרדיולוגית ילדים ומנהלת יחידת צנתורים בבית החולים ספרא, שביצעה את הצנתורים עם קרדיולוג הילדים ד"ר גור מיינצר, ד"ר דנה לוינקופף רופאה בכירה מהפגייה, ד"ר מיכל עברי, מומחית בהרדמת ילדים, ד"ר טל תירוש וגנר, קרדיולוגית ילדים מומחית באקו וצוות צנתורי ילדים.

"החלטנו להתערב עם צנתור דרך הרגל, מפני שפגים מתאוששים ממנו בצורה טובה יותר בהשוואה להתאוששות מניתוח. התאומות נזקקו לתמיכה נשימתית שהקשתה עליהן והחלטנו להצמיד את הצנתורים ולסגור אצלן בזו אחרי זו את העורק בצנתור.

משמאל לימין: הדגמה אנגיוגרפית של ה-PDA; ההתקן מועבר דרך השרוולית אל ה-PDA; ההתקן ממוקם ב-PDA - ה-PDA סגור. צילום: דוברות "ספרא"

"לא נהוג בדרך כלל לבצע הליך כזה אצל שני תאומים ברציפות, עקב הקושי הן למשפחה והן לצוות הרפואי, אך היה כאן הכרח קליני והצוות כולו פעל במקצועיות ואמפתיה שהובילו להצלחה".

התאומות הועברו מהפגייה לחדר הצנתורים, שם הוחדר קטטר דרך הרגל אל הלב, תוך שיקוף של העורק, שמאפשר לבחור את ההתקן הנכון לסגירה.

"לכל אחת מהתאומות נדרש התקן בגודל אחר ותוך כדי הצנתור אפשר היה לראות את הסגירה המוצלחת באקו ובשיקוף", מתארת ד"ר בוריק-חיגר. "הפעולה עזרה להן להיגמל מתמיכה נשימתית, לבנות כלכלה ולהתגבר על סיבוכי הפגות".

נושאים קשורים:  סגירת PDA,  צנתור,  בית החולים ספרא לילדים,  ד"ר שרון בוריק-חיגר,  פגות,  חדשות
תגובות