חדשות

דמיינו גרגר אורז: מסתם הלב הזעיר בעולם הושתל בביה"ח בילינסון

פרופ' רן קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה: "מדובר בפלא טכנולוגי - 2 מ"מ בלבד מפרידים בין קוטר המסתמים הקיימים לבין זה של המסתם החדש. בעולם הקרדיולוגיה זה הבדל עצום ובלתי נתפש". צפו:

מסתם הלב של חברת חברת Valve Medical בבעלות מדינול הישראלית. צילום: יח"צ

המרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה מדווח כי "לראשונה בעולם הושתל מסתם הלב הזעיר אי פעם - בקוטר של ארבעה מילימטרים בלבד, בגודל של גרגר אורז". פרופ' רן קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה בתיה"ח בילינסון והשרון, מסר: "מדובר בפלא טכנולוגי שינגיש בעתיד הקרוב הליך צנתור בטוח ומדויק יותר לפלחים רחבים יותר מבין מיליוני חולי הלב בעולם".

הליך הצנתור להחלפת מסתם לב באמצעות מסתם לב זערורי וחדשני, פיתוח של חברת Valve Medical בבעלות מדינול הישראלית, בוצע בחולה הראשון, גבר בן 88 עם אי ספיקת לב. הצנתור עבר באופן מיטבי והמטופל שוחרר לביתו כעבור יומיים כשהוא מרגיש טוב.

מדי שנה כ-800 אלף איש עוברים השתלת מסתמים בעולם, כאשר אצל רבע מהם לא ניתן לבצע את ההשתלה בהליך של צנתור, אלא רק בניתוח לב פתוח בגלל גודלו של המסתם (6 מ"מ) שלא יכול לעבור בעורקים שלהם. כעת, באמצעות המסתם החדשני הזעיר גם הם יוכלו לעבור צנתור שנחשב להליך בטוח יותר ויחסית פשוט.

גם החולים שמראש מופנים לצנתור ולא לניתוח יוכלו בעתיד הקרוב להיעזר במסתם הזעיר שמוחדר בקלות ושהשימוש בו מפחית סיכונים וסיבוכים של דימומים ופגיעות בעורק. השימוש במסתם המודולרי גם מפשט ומקל בסיום ההליך את חבישת הלחץ בנקודת הכניסה ליד המפשעה.

פרופ' רן קורנובסקי. "שנים של עבודת פיתוח מאומצת שתנגיש בעתיד הקרוב הליך צנתור בטוח ומדויק יותר" (צילום: יח"צ)

בנוסף ליתרונות הגודל, המסתם כולל מפרט טכני מתקדם שבין היתר מפחית את הסיכוי לדליפה מהמסתם עצמו, שמתרחשת במקרים רבים לאחר השתלה.

פרופ' קורנובסקי: "שני מילימטרים מפרידים בין קוטר המסתמים הקיימים לבין הקוטר של המסתם החדש. זה נשמע מעט, אבל בעולם הקרדיולוגיה זה הבדל עצום ובלתי נתפש. שני המילימטרים האלה מכילים עולם ומלואו, פלא טכנולוגי ושנים של עבודת פיתוח מאומצת שתנגיש בעתיד הקרוב הליך צנתור בטוח ומדויק יותר לפלחים רחבים יותר מבין מיליוני חולי הלב בעולם שזקוקים למסתם כתחליף לניתוח לב פתוח".

נושאים קשורים:  פרופ' רן קורנובסקי,  מסתם לב זעיר,  צנתור,  חדשות,  בילינסון
תגובות
אנונימי/ת
11.09.2023, 21:14

מרשים ביותר . אני אורטופד ואיינני מדמיין את המסתם הקטן ואיך הוא מתפקד . אשמח להסבר .

אנונימי/ת
11.09.2023, 21:27

המסתם הוא כמו כל מסתם מלאכותי (אבל כנראה טוב יותר). הגודל המדובר זה הגודל שלו כשהוא מקופל, לא כשהוא פרוש ומתפקד. כשהוא מקופל הוא יכול לעבור דרך כלי דם קטנים/מוצרים יותר. זה העניין של הגודל.