מחקרים COVID-19

מחקר: נגיף הקורונה עלול לגרום לבעיות לב מסכנות חיים

מחקר אמריקאי מצא: למחלימי קורונה יש סיכוי גבוה ב-55% לסבול מאירוע קרדיווסקולרי חמור מאשר למי שלא חלו | הם חשופים להפרעות מתמשכות בפעילות הלב בשל שינויים בבקרת שחרור הסידן ודלקתיות מסוכנת

התקף לב. אילוסטרציה

מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת קולומביה ויוצג מחר (ב', 20.2) במפגש האגודה הביופיזיקלית השנתית ה-67 בסן דייגו, קליפורניה, מצא כי נגיף ה-COVID-19 יכול לגרום לבעיות לב מסכנות חיים: למי שחלו בקורונה יש סיכוי גבוה ב-55% לסבול מאירוע קרדיווסקולרי חמור, כולל התקף לב, שבץ ומוות, מאשר למי שלא חלו.

המחקר פורסם בשירות הפצת המידע EurekalAlert של האגודה האמריקנית לקידום המדע AAAS – American Association for the Advancement of Science.

נשאי Covid-19 נוטים יותר לסבול גם מבעיות לב אחרות, כמו הפרעות קצב ודלקת שריר הלב. אנדרו מרקס, קרדיולוג ופרופסור לביופיזיקה באוניברסיטת קולומביה ועמיתיו חקרו כמה מהשינויים המתרחשים בלב שעלולים להוביל לבעיות אלו. הם מצאו כי מחלימי קורונה חשופים להפרעות מתמשכות בפעילות הלב, הנגרמות בשל שינויים בבקרת שחרור הסידן ויצירת דלקתיות מסוכנת.

ברקמת הלב של מטופלים שסבלו מ-COVID-19 נראתה עלייה בלחץ חמצוני (ייצור מזיק של מולקולות לא יציבות) ובסמני דלקת, כמו גם שינויים בסידן. החוקרים זיהו בנוסף שינויים שליליים בחלבון RyR2, האחראי על ויסות רמות יוני הסידן בלב. שריר הלב, כמו כל תאי השריר, זקוק ליוני סידן כדי להתכווץ. מערכת הלב לניהול יוני סידן חיונית להתכווצויות המתואמות של הפרוזדורים והחדרים השואבים דם בכל הגוף. כאשר נפגעת יכולת ויסות הסידן בלב, הדבר עלול לגרום להפרעות קצב או לאי ספיקת לב.

כדי ללמוד עוד יותר על השינויים בלב, השתמשו החוקרים בעכבר נגוע ב-COVID-19. הם צפו בשינויים ברקמת הלב כולל חדירת תאי חיסון, שקיעת קולגן, היווצרות קרישי דם ומוות של תאי לב. הם גם מדדו שינויים בפרוטאום הלב - החלבונים שמתבטאים על ידי תאי הלב - ומצאו דפוסים תואמים לשינויים שנצפו בלב אנושיים שנדבקו ב-COVID-19, כמו גם סמנים של קרדיומיופתיה, שמקשה על הלב לשאוב דם לגוף ועלולה להוביל לאי ספיקת לב.

"בסופו של דבר, אנחנו רוצים באמת להבין מה גורם למחלת הלב וכיצד לתקן אותה", אמר פרופ' מרקס. הבנת השינויים ברמה המולקולרית עשויה להוביל לטיפול תרופתי במטרה לשפר תסמינים לבביים הקשורים ל-COVID-19 ולעזור לאנשי מקצוע בתחום הבריאות לאבחן ולטפל בבעיות אלו בצורה יעילה יותר וסייע במניעת התסמינים במי שנמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות לב.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מחקרים,  מחלות לב,  אירוע קרדיווסקולרי
תגובות